Kedsomhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej.
Jeg er en dreng på 12 år, 13 om et par dage. Jeg har fået et lille problem, som jeg efterhånden har haft i omkring 2 måneder. Det er, at jeg keder mig utroligt meget hele tiden. Jeg kan ikke finde på, hvad jeg gider at lave, når jeg har fri fra skole, eller når jeg har fri i weekenderne.
Det er ret irreterende, når jeg, jo gerne vil lave noget sjovt eller spændende nu, hvor jeg jo har tid for mig selv, men jeg kan bare ikke finde på noget, jeg gider at lave.
Jeg brækkede armen for 3 uger siden, så det har heller ikke hjulpet, da jeg ikke må tage til fodbold eller være særlig aktiv. Nu går der også kun 1 uge, til jeg får gipsen af (så må vi håbe, at jeg kan slå kedsomheden ihjel ved at spille fodbold).
Jeg har længe spillet meget computer, men det er lidt, som om, at lysten for det er røget.
Jeg ved ikke, hvorfor jeg ligepludselig er begyndt at kede mig så meget. Måske er det fordi, at jeg er kommet i puberteten og er ved at blive voksen. Eller er det fordi jeg tænker for meget på en pige, jeg kan lide?
Jeg vil meget gerne have nogle råd.
Hilsen
En dreng der keder sig

Svar:
Hej med dig
Jeg forstår godt, du efterhånden er ret frustreret. Selvom de kloge siger, at det er sundt at kede sig, så er det bestemt ikke sjovt, hvis det står på for længe. Og når du samtidig har en brækket arm, som forhindrer dig i at gøre de ting, du godt kan lide, så forstår jeg godt, tiden føles lang. Men heldigvis er der råd for det. Jeg vil prøve at komme med nogle ideer til noget, du kan få tiden til at gå med. Nogle af forslagene kommer dog til at kræve, at du kan bruge armen og være fysisk aktiv - men forhåbentlig kan det også snart lade sig gøre.
En af de første ting, jeg kommer i tanke om, er, at du kan få dig et fritidsjob. Du skriver, du snart bliver 13 år, hvilket betyder, at du må begynde at arbejde. Det kunne for eksempel være i en butik, på en grillbar eller restaurant, som avisbud eller noget helt andet. Du kan prøve prøve at høre dine venner og din familie, om de kender til nogen, der søger en medarbejder, eller du kan selv opsøge et sted, du gerne vil arbejde, og spørge om de mangler nogen til at arbejde hos dem. Jeg ved godt, det måske ikke lyder som det fedeste at skulle til at arbejde, men det er en rigtig god ting at få tiden til at gå med. Og samtidig tjener du lidt penge, som du kan bruge på noget sjovt i fritiden.
Noget andet, du kan gøre, er at overveje, hvad der interesserer dig. Nu går du til fodbold, hvilket er rigtig godt, men måske har du nogle andre interesser, som du aldrig har fået gjort noget ved. Det kan være, du altid har drømt om at lære at spille guitar eller et andet instrument, eller måske vil du gerne begynde at løbe eller blive bedre til engelsk. Nu har du muligheden for at få gjort noget ved det, fordi du har tiden til det. Så hvis der er en aktivitet, du gerne vil begynde til, kan du prøve at snakke med dine forældre om det. Du kan sige, at du keder dig en del for tiden og derfor gerne vil begynde til endnu en aktivitet. Måske har de endda nogle forslag til, hvad det kan være. Du kan også spørge dine venner, om de kunne være interesserede i at begynde til en aktivitet sammen med dig. Måske har de nogle forslag, plus det godt kan være sjovere at komme afsted, hvis man har en ven eller to at følges med.
Du kan også prøve at undersøge, om der ikke er mulighed for at gå i klub efter skole i nærheden af, hvor du bor. I en klub kan du mødes med dine venner, du kan møde nye mennersker, og der bliver tit arrangeret ture, aktiviteter og andet sjov, som man kan deltage i. Så der kan du nok hurtigt få tiden til at gå.
Du skriver, du tidligere har spillet en del computer, men at lysten til at spille ikke rigtig er der mere. Kan det være fordi, der ikke er nok udfordring i det spil, du plejer at spille, og at du derfor er begyndt at kede dig, når du spiller det? For så kan det være, du skal prøve at finde et nyt spil, du kan begynde at spille. Eller at du skal tage en lille pause fra det spil og spille noget andet i en periode. Ellers kan du også begynde at se en tv-serie, se nogle film, læse en bog, bage en kage eller lave noget god mad. Dine forældre vil sikkert blive glade for lidt hjælp i køkkenet, og derudover kan du øve dig i at lave mad. Du kan også hjælpe dine forældre med nogle huslige opgaver. Det vil de sikkert sætte pris på. Og ellers kan det være, du har nogle lektier, som du kan lave lidt grundigere, end du plejer. Det lyder måske ikke som noget, der ligefrem hjælper på kedsomheden, men så har du da i det mindste noget at få tiden til at gå med. Og det betaler sig helt sikkert i sidste ende.
Men heldigvis er det snart sommer, og vejret bliver bedre. Det giver gode muligheder for at komme ud og lave en masse udendørsaktiviteter. Du kan tage på stranden eller i badeland med dine venner, arrangere en fodboldtunering, tage ind til byen og kigge på butikker eller cykle en tur til en iskiosk i nærheden og købe en is. Kun fantasien sætter grænser. Men det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, når man ikke rigtig kan komme i tanke om noget, man har lyst til at lave. Men jeg tror, du har ret i, at det kommer til at hjælpe på kedsomheden, når du kan komme til at spille fodbold igen.
Til sidst i dit spørgsmål nævner du en pige, du godt kan lide. Jeg tror ikke umiddelbart, det er fordi, du tænker meget på hende, at du keder dig. Så er det nok nærmere fordi, du er ved at blive teenager, som du også selv nævner. Men jeg tror nu heller ikke, det har en voldsom stor indflydelse på kedsomheden. Alle mennesker keder sig af og til - nogle mere end andre. Så det er desværre ikke noget, du helt kan slippe for. Men når der er en pige, du godt kan lide, hvad så med at bruge noget tid på hende i stedet for bare at tænke på hende? Du kan høre hende om, om i skal lave noget sammen en dag, for eksempel tage i biografen eller bare gå en tur. Ellers kan du måske bare nøjes med at skrive lidt med hende til at starte med. Så tror jeg i hvert tilfælde hurtigt, tiden kan komme til at flyve afsted.
Jeg håber, mit svar kan bruges, og at det har givet dig nogle ideer til noget, du har lyst til at lave.
Med venlig hilsen Ditte