Kan mine forældre virkelig bestemme over mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej,
Jeg står i et dilemma og ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er i gang med en uddannelse, som markedsføringsøkonom, har nu læst i et helt år og som det viser sig interesserer det mig altså ikke længere. Jeg vil vildt gerne læse noget andet, måske sprog på KU(fransk tænker jeg på), men som det står til blev mine forældre vildt sure fordi jeg gerne ville skifte uddanelse, og de vil slet ikke lade mig skifte. Hvad skal jeg gøre? Min far er agressiv, og det er lige før jeg ikke vil rode mig ind i det, som gør at han måske kunne blive helt vild sur! Jeg er trods alt 20 år gammel, og kan jo gøre hvad jeg vil. Men hvad skal jeg stille op med det :(?

Svar:
Hej med dig
Det lyder som en træls situation, fordi jeg kan jo godt fornemme at du har lyst til at lave det skifte. Og saret er faktisk ret enkelt... det er dig der bestemmer. Du er over 18 år og derfor er du myndig. Din far og mor kan ikke længere bestemme hvad du bruger din tid og penge til, eller hvilken uddannelse eller arbejder du ønsker at beskæftige dig med.
Hvis du stadig bor hjeme, kan dine forældre bestemme nogle praktiske ting derhjemme, men det er fordi det er deres hus eller lejlighed. Men altså de kan ikke bestemme noget andet.
Når det er sagt, så er det jo stadig en svær situation og det gør det ikke nemmere, hvis din far er aggressiv og du derfor helt kan blive bange for ham. Så beslutningen er din, men du skal i hvert fald vide at han i følge loven ikke må bestemme over dig mere.
Hvis han stadig gør og vil det, så kan det være du skulle overveje at flytte hjemmefra, så han ikke på den måde kan blande sig så meget i dit liv? Bare en tanke som du jo kan tykke over.
Kan du have det godt og held og lykke med dn beslutning og uddannelse..
Venlig hilsen
Erroll