Kan man have sex med sin bedste ven?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej! :)
Lidt pinligt dilemma jeg står i, men er begyndt at tænde på min bedste ven. Vi har været uadskillelige siden børnehaven, vi har gået i folkeskole og på efterskole sammen og nu går vi i 3.g sammen. Sjovt nok har nøgenhed aldrig været et problem mellem os, da vi ligesom er vokset op med at det ikke gjorde noget. Alligevel har vi aldrig lavet noget - med enkelte undtagelser. (I de små klasser rørte vi ved hinanden, men altså før vi overhovedet tænkte på sex og så kysser vi nogen gange til fester for sjov.)
Den lille krølle på halen er at han har altid været populær, og derfor har han været sammen med pænt mange. Jeg har SET ham have sex mange gange og han har været kærester med to af mine gode veninder i henholdsvis 5 og 8 måneder. Og så er der mig, jomfruen. Han har altid skubbet på at jeg skulle prøve det, men jeg har bare gerne ville vente på "den rigtige". Nu begynder det at gå op for mig, at jeg måske bare altid gerne har ville have det skulle være ham?
Så her for 2 måneder siden blev han single (ikke fordi jeg vil være kærester) og jeg føler jeg har smidt alle hentydninger man kan. Har prøvet at lægge mig helt nøgen op ad ham, og så putter han bare med mig og han griner bare hvis jeg skriver noget frækt på besked. Ville gerne bare "tage ham", men er også bange for at overskride hans grænser, dels fordi han måske ikke vil have mig på den måde, og fordi jeg er bange for at ødelægge vores venskab.
Føler mig hjælpeløs som en lille 15-årig, men er seriøst blank når det kommer til sådan noget. Håber I har nogle gode tips?

Svar:
Kære 20-årige,
Lad mig starte ud med at sige tak fordi du skriver ind, det er ikke nogen nem situation du står i, men det er en situation som mange har prøvet at opleve. Der er altså slet intet pinligt over din situation, tværtimod :)
Det er helt normalt at blive forelsket i ens bedste ven, for personen kender trods alt en på både godt og ondt, og man har i forvejen stærke følelser for ham/hende. Det ligger også op til et forhold, da i allerede kender og er glade for hinanden, og ved at i kan holde hinanden ud.
Du har altså to muligheder, hvilket jeg tænker at du godt ved. Enten må du ''fortrænge'' dine følelser for ham og forblive venner, eller give efter for dem. Det virker lidt til at du allerede har besluttet dig, ud fra de forsøg du allerede har gjort for at hans skal få øjnene op for dig. At han ikke har reageret på dine tilnærmelser, skyldes nok jeres forhold.
Som du selv siger, så er nøgenhed ikke noget nyt eller et problem mellem jer, og i kysser hinanden til fester. To ting som folk i forhold oftest gør, men i har gjort det i længere tid, uden at arbejde videre på det eller lade det udvikle sig. Der skal altså mere til, for at han ikke tror du stadig gør ting i en venskabelig måde, og derved misfortolker dem, hvilke vi drenge kan være meget gode til lige meget hvor åbenlyst i piger gør det.
En helt anden ting er også hvad du vil. Vil du kun have sex med ham, eller vil du have et forhold til ham? For at han skal blive klar over hvad du vil, er der kun en ting at gøre, lige meget hvor svært og uoverkommeligt det lyder: Du må tale med ham, og fortælle ham hvad du føler og tænker, ellers kan du blive ved med at komme med små bemærkninger og forsøg som han aldrig opfanger.
Her skal det siges, at han er fuldstændig ligeglad med om du er jomfru eller ej, og ikke finder dig eller dine forsøg grænseoverskridende, taget jeres forhold i betragtning.
Der er selvfølgelig den chance, at venskabet ødelægges, men det er ikke garanteret. Hvis du ikke handler, vil det måske påvirke jeres venskab, idet det ikke vil være nemt at omgås ham med sådanne følelser i en evighed. Omvendt kan det være han tager beslutningen for dig, og ikke ønsker et forhold eller sex, hvorefter jeres venskab måske vil tage skade. Du må mærke på dig selv og dit forhold til ham, hvilken vej der vil være bedst at gå, og hvad du selv helst vil. Som sagt, så virker det allerede til at du har taget din beslutning, nu handler det bare om at få det sagt, så han forstår hvad du gerne vil.
Jeg håber at have svaret på dit spørgsmål, og at du har fået noget at tænke over. Skulle du have andre spørgsmål, eller behov for at snakke mere om din nuværende situation, så er du mere end velkommen til at skrive ind igen.
Mange hilsner, Torben(Brevkasserådgiver)