Kan jeg lide ham og kan han lide mig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej
Jeg har en bedste drengeven som jeg kan snakke om alt med og der er aldrig noget der kommer i mellem os. Vi var kærester da vi var mindre men har ikke haft følelser for ham i mange år. Her for ca. to uger siden gik der rygter om at ham og en pige fra klassen havde kysset og var blevet kærester. Jeg ved ikke hvad der skete for jeg blev rigtig ked af det. Lige da jeg fandt ud af det spurgte jeg ham om det passede og han sagde nej. Det var bare noget som der var en der havde sagt og så troede alle på det. Jeg tror lidt at jeg måske er begyndt at kunne lide ham. Vi skriver også sådan lidt frækt til hinanden og flirter men jeg ved stadig ikke om han kan lide mig. Jeg tror måske at vi er ved at blive mere end bedste venner. Han har nemlig sagt til mig at han vil kysse mig på munden næste gang Vi er alene. Kysser bedste venner hinanden? Han er også meget sød i mig. Han trøster mig når jeg er ked af det, han krammer mig, vi kan snakke om alt sammen og så låner han også sit tøj til mig.
Er bare lidt forvirret over om jeg kan lide ham og om han kan lide mig.

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt, at du har det så godt med denne her fyr. Det er selvfølgelig træls, at du ikke helt kan finde ud af, om han er din bedste ven eller om han skal være mere end det. Jeg håber mit svar vil hjælpe dig med at finde ud af det.
Jeg forstår på dit brev, at du er kommet i tvivl om du er vild med ham, fordi der gik rygter om ham og en anden pige. Det er faktisk meget naturligt, at blive ked af det når ens bedste ven får en kæreste, uanset om ens bedste ven er en dreng eller pige. Det kan være fordi, at man kan blive bange for at miste sin bedste ven til den nye kæreste, og derfor reagerer ved at blive ked af det. Men samtidig kan det også være fordi man har følelser for sin ven, da det desværre ofte er når ens ven er sammen med en anden pige, at man opdager, at man har følelser for ham, fordi man bliver såret over at høre det. Og selvom det lyder til, at der ikke var noget i det, kan det være rigtig hårdt at finde ud af lige når man hører det. Ud fra det her forstår jeg på dig, at du har følelser for ham, men stadig er lidt i tvivl. Jeg synes, at du skal kaste dig ud i det og finde ud af, om de her følelser du har er helt rigtige. Det skal jeg nok komme ind på senere.
Du skriver at du er lidt forvirret over, om han kan lide dig. Da din ven siger, at han gerne vil kysse dig næste gang I er alene, kunne det lyde som, at han gerne vil være mere end bare venner. For mange er et kys noget intimt, og det kan være derfor han gerne vil have, at I skal være alene. Du spørger om bedste venner kysser hinanden. Det er ikke så typisk, at bedstevenner gerne vil kysse hinanden, men det er derimod normalt og rigtig dejligt, at to unge mennesker gerne vil kysse hinanden. Du skriver ikke om du gerne vil kysse ham, men jeg forstår på dig, at du er lidt vild med ham og at I også skriver frækt til hinanden og flirter. Derfor lyder det for mig som om, at I allerede er på vej væk fra vennestadiet og mere over på et stadie, hvor I er mere end venner.
Mit råd til dig vil være at fortsætte som du allerede gør, hvor I flirter og skriver søde beskeder til hinanden. Hvis du har mod på det, kan du prøve at høre ham mere om hans følelser for dig. I forhold til din forvirring omkring, om du kan lide ham så tænker jeg, at det kan være en god idé at lægge mærke til, hvordan du har det når han skriver til dig, og prøv at lægge mærke til om du bliver glad når du ser ham, og om du tænker meget på ham. Måske får du sommerfugle i maven når du ser eller tænker på ham? Hvis det er tilfældet, så kan det være et tegn på, at du er vild med ham. Hvis du ikke er vild med ham, så skal du nok finde ud af det med tiden, ved at du stille og roligt stopper med at tænke så meget på ham. Og hvis det er tilfældet at du ikke er vild med ham, så er det vigtigt at du fortæller ham det, men at du ikke vil miste ham som bedste ven, så han ikke får forhåbninger om jer som et par og bliver ked af det.
Jeg synes at det er rigtig dejligt, at du har sådan en sød fyr som trøster og krammer dig. Hvis du gerne vil have ham som mere end bedste ven kan det være en god ide at få sagt, hvordan du har det med ham. Så er du også fri for at bekymre dig om han kysser med andre piger end dig. Måske har han de samme tanker som dig og er i tvivl om, om du kan lide ham.
Uanset hvad synes jeg, at det er rigtig dejligt, at du har sådan en sød bedste ven og det kunne selvfølgelig være dejligt, hvis I blev mere end venner. Jeg håber, at du får afklaret, om du er vild med ham og om han er vild med dig, og at du finder ud af, om han skal være en ven eller en kæreste.
Med venlig hilsen Signe.