kan jeg gøre noget ved det nu?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hey Cyberhus -Først og fremmest vil jeg lige rose jeres hjemmeside det er dejligt at kunne hente hjælp uden ens forældre ved besked:-) Så til mit problem eller ja..... (det er rimelig forvirrende men håber det giver mening) For lidt over en måned siden havde jeg en fantastisk kæreste (vi var sammen i 8 måneder) og det er først nu jeg har fået af vide hvor meget han har løjet overfor mig! Jeg har en bedsteveninde som åbenbart havde noget kørende med ham imens vi stadig var kærester (dengang kendte jeg hende ikke) hun skrev til ham at det virkelig ikke var fair overfor mig men han blev bare ved med at skrive til hende 2 måneder efter begyndte han at skrive med en af mine andre veninder som jeg heller ikke kendte dengang så nu skrev han med 2 piger og mig.... Min bedsteveninde har fortalt at han sendte billeder af hans pik til hende og skrev han ville give hende finger, da han skrev det stoppede hun med at svare på hans beskeder da hun havde set ham snave med hende den anden... jeg vidste ingenting overhovedet forstår ikke hvorfor han ikke fik dårlig smag i munden? nå men så er der nok gået sådan cirka 2 uger så får jeg af vide af en af mine tætteste veninder at han har spurgt om et billede af hendes patter hvor hun selvfølgelig svarede nej til.. Selvom han godt vidste vi var veninder skrev han alligevel det til hende men han ville ikke indrømme han havde skrevet det så vi fortsatte vores forhold. En dag da jeg var hjemme hos ham spurgte han om jeg havde lyst til sex jeg sagde nej fordi jeg ikke var klar.. han blev virkelig sur på mig tror vi var uvenner i 4 dage som jo føles som flere år når man er så forelsket som jeg var. Til sidst sagde jeg bare at jeg godt ville for at få ham til at blive glad igen. Men jeg gik aldrig i seng med ham heldigvis her den anden dag kontaktede jeg ham over sms for at se om han ville indrømme det nu når han vidste jeg var blevet så gode veninder med dem begge to men nej han vil simpelthen ikke indrømme det.. Nå men mit spørgsmål er hvad kan jeg gøre for det ikke går udover hans nye flirt, synes ikke der er flere piger som skal opleve det her helvede?

Svar:
Hej med dig,
Tusind tak for din ros af vores hjemmeside! Vi er rigtig glade for, at du og mange andre unge bruger den og oplever at kunne hente hjælp her!
Jeg kan godt forstå, at du tænker over det hele med din eks-kæreste, og jeg vil prøve at svare dig på dit spørgsmål.
Du spørger, hvad du kan gøre for, at det ikke går ud over din eks-kærestes nye flirt, fordi du ikke synes, at flere piger skal opleve det, du har oplevet. Først vil jeg sige, at du lyder til at være en betænksom pige, der tænker over, hvordan andre piger ikke skal igennem det, du har været. Dernæst vil jeg sige, at jeg desværre ikke tror, du kan sikre dig, at det ikke sker igen med andre piger, som han møder.
Din eks-kæreste lyder ikke til at være en dreng, der er god til at have en kæreste. På samme måde, som du har oplevet det, vil nye piger måske også kunne blive løjet overfor af ham. Du kan godt fortælle den nye flirt, hvad du har oplevet med din eks-kæreste, men jeg tror desværre ikke det er sikkert, at hun vil forstå det, hvis hun er blevet forelsket i ham. Sådan som jeg ser det, kan man have meget svært ved at gå fra en person, som man er blevet forelsket i. Ligesom du også beskrev, at det var svært at være uvenner med din eks-kæreste. Jeg tror derfor, at din eks-kærestes flirt kan have svært ved at forstå, at han har løjet over for dig og dine veninder, hvis hun er blevet forelsket i ham.
Jeg synes at det er rigtig godt, at du har sagt til din eks-kæreste, at du ved, at han har skrevet til dine veninder, og jeg tror det er godt, at I ikke er kærester mere, da det lyder til, at han gør dig ked af det. Jeg kommer til at tænke på, at man kan føle sig ked af det og vred, når man slår op og særligt, når man finder ud af, at ens kæreste har løjet over for en. Måske har du det også sådan? Det kan være grunden til, at du lige nu tænker meget over, hvordan du kan undgå, at han gør det igen ved en anden. Og måske er det også en grund til, at du skriver til ham for at se, om han vil indrømme, at han har løjet?
Hvis du føler dig ked af det og vred på ham, tror jeg at det kan hjælpe, hvis du ikke kontakter ham igen, så han lige så stille kan komme helt ud af dit liv? Måske er det svært, hvis I fx går på samme skole og kender de samme mennesker, men jeg tror, du vil opleve, at du vil tænke mindre og mindre på ham og det, han har gjort, hvis du ikke har kontakt til ham. I stedet kan du prøve snakke med dine gode veninder, når du bliver ked af det og vred. Og du kan også altid bruge chatten herinde hos os, hvis der er noget, du trænger til at fortælle til en, der ikke kender hverken ham eller dig.
Til sidst vil jeg sige at jeg synes, det er flot, at du sagde til ham, at du ikke ville gå i seng med ham, når du ikke var klar til det, og at du holdte fast i det, selv om du sagde, at du ville gøre det, for at gøre ham glad igen. Det er vigtigt for mig at sige, at man aldrig skal sige ja til sex, når man ikke er klar til det. Jeg ved ikke, hvor gammel din eks-kæreste er, men er han over 15 år, er det faktisk heller ikke lovligt at have sex med dig, da du er under 14 år og dermed under den seksuelle lavalder. Sex er altid noget, man skal føle sig klar til, ellers skal man ikke gøre det, og derfor var det heller ikke i orden, at din eks-kæreste blev sur over, at du ikke ville.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget, og jeg håber, at din eks-kæreste med tiden finder ud af, at man ikke kan have en kæreste, når man lyver for hende og gør hende ked af det.
Mange hilsner fra Ida