Kan jeg gøre noget ved det?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Er lidt i tvivl om det er den rigtige kategori, men ellers prøver jeg bare ved livsstil.
Sagen er, at mine øjne altid ser utrolig trætte ud. Jeg har prøvet at bruge concealer, men det hjælper kun lidt.
Er super træt af, at fremmede (fx. nye vikarer eller sådan noget) altid spørger om jeg er okay, fordi jeg ser træt eller ked af det ud.
Jeg får nok søvn, spiser sundt osv.
Så er det bare sådan jeg uheldigvis ser ud? Eller kan jeg gøre noget ved det?
- M

Svar:
Kære M,
Det kan jeg godt forstå du er rigtig træt af! Det er ikke rart at gå rundt og se træt ud og ked af det ud når man nu hverken er det ene eller det andet.
Jeg tænker det kunne være en ide for dig at gå ned i Matas og høre ekspedienterne om de har nogle gode råd. De får mange forskellige mennesker ind i butikken hver dag, der søger sådan nogle råd som dig og måske har de selv prøvet eller hørt om nogle kunder, der har haft god effekt af nogle bestemte produkter, som du kan prøve.
En anden mulighed er at du tager et smut forbi din læge og får tjekket om der kan være noget galt. Det lyder ikke bestemt ikke farligt, det du beskriver, men måske har din læge et par gode råd til dig, som du kan bruge.
Det kan være rart at have sin mor med til lægen eller i Matas, så man er flere der hører hvad der bliver rådet til, da man godt kan glemme nogle af tingene, hvis man skal huske det hele selv. Desuden synes jeg det kunne være en god ide at fortælle din mor om dine tanker og følelser omkring dine øjne. Måske er hun slet ikke klar over at det er noget der fylder sådan for dig? Det kan også være det er noget du har arvet fra familien, enten din mors eller fars, så måske kan hun huske at noget familie har døjet med det samme og så kan I spørge hvad de gjorde.
Hvis det er sorte rander under øjnene, som gør at du ser træt ud, så er der også forskellige husråd du kan prøve:
1) Rander under øjnene kan godt skyldes væskemangel, sørg derfor at drikke rigeligt væske. Nu lyder det jo til at du generelt lever sundt, så det er ikke sikkert at det er det der er problemet.
2) Det kan også skyldes at blodcirkulationen omkring øjnene lige skal have et boost. Du kan derfor prøve at massere området omkring dine øjne.
3) Du kan også prøve at lægge noget koldt (et koldt klæde, eller en pose frosne ærter) over øjnene i 10-15 minutter.
4) Trætte øjne kan også skyldes at øjnene er lidt irriterede. Hvis det er muligt kan du prøve at undgå røgfyldte lokaler. Jeg ved ikke om det overhovedet er et problem, der hvor du er mest?
Held og lykke med det!
De bedste hilsner,
Astrid