kan ikke snakke med min mor..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Heii cyberhus. Jeg har et lille prolem hvis man nu ellers kan kalde dét det. Jeg kan ikke snakke med min mor om mens. og sådan nogle ting face 2 face. F.eks. da jeg fik min mens. sms'ede jeg nogle dage efter til hende da hun var ude at handle. Og jeg siger også hele tiden til mig selv "helt ærligt hun er min mor, og det er helt naturlige ting". håber virkelig i kan give et svar. Knuzz.

Svar:
Kære du
Rigtig godt du skriver herind så du ikke tumler med tankerne selv.
Du skal vide at det er helt normalt, at man kan have svært ved at tale om menstruation med sin mor. Det er noget nyt for dig og lige nu sker der en masse forandringer med din krop, som er personlige og derfor kan det bare være rigtig svært at snakke om face to face. Som du selv siger, ved du det er helt naturligt, men derfor kan det altså være svært alligevel. Din mor ved en masse om det, fordi hun jo selv har været igennem det, men derfor behøver du ikke at tale med din mor om det, hvis du synes det er lidt for svært. Måske kan du så tale med dine veninder eller sundhedsplejersken på din skole eller en anden du har lettere ved at tale med om sådanne ting?
Der er intet galt i, at man ikke taler med sin mor om alt ting. Jeg synes dog, det er rigtig godt du skrev en sms til hende, så hun ved det. Det tror jeg, hun er rigtig glad for, at du gjorde, da jeg er sikker på, hun rigtig gerne vil hjælpe dig. Nu ved hun det, og så kan hun købe bind og/eller tamponer til dig og hjælpe dig på den måde uden I behøver snakke så meget om det.
Det kan være, at du med tiden har lyst til at tale med hende om det, eller også kan det være du føler, at du ikke har så meget behov for det. Det vil tiden vise, men det vigtigste er, at du får svar på dine spørgsmål her og nu. Så prøv at find en du føler det er lettere at betro dig til. Ellers skriv en sms til din mor og forklar, hvordan du har det og at du synes det er svært at tale om. Hun ved godt, at det er svært, og jeg er sikker på at, hvis du skriver en sms med dine spørgsmål eller skriver du gerne vil snakke med hende, så skal hun nok sørge for at hjælpe dig bedst muligt.
Held og lykke med det hele. :)
Mvh Miriam