Kan ikke sige fra/blive vred
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus...
Jeg går rundt med et problem, som jeg tror mange har. Så vil høre om i kunne hjælpe mig eller komme med nogle gode tips?
Problemet er, at jeg har svært ved at blive sur og sige fra til andre.
Jo, jeg er blevet lidt bedre til at sige fra, men jeg kan ikke få mig selv til at blive sur på nogle. Ihvertfald ikke lade dem vide, at jeg er sur på dem. Og jeg er så mega træt af altid at være "klassens søde pige, som finder sig i alt"
Er blevet udsat for så mega meget, hvor jeg alligevel har tilgivet visse personer dagen efter.
Her til aften skrev jeg med en gruppe over facebook. Vi har aftaler om at mødes i morgen, men pludselig blev jeg fjernet fra gruppen af en af de andre.
Jeg er mega sur lige nu, og kan dømme ud fra personen, at det ikke bare var et "uheld" selvom det nok er den undskyldning som personen vil bruge på mandag. Og så ved jeg bare at jeg vil stå der, og tage pænt imod den falske undskyldning, selvom jeg i virkeligheden har lyst til at skrige personen op i ansigtet.. Det lyder meget voldsomt, men jeg tager det da også som om, at de ikke vil have mig med, og det her er deres (eller måske bare den ene persons) måde at sige det på. Kan lige forestille mig hvordan de/personen sidder og griner bag skærmen nu..
Men alligevel kan jeg ikke få mig selv til at skælde dem ud.. Hvorfor? Hvad skulle jeg være bange for? Personen har jo opført sig som et svin overfor mig, så jeg har da ret til at være sur?? Taler ikke engang med personen så meget til hverdag, så hvorfor skulle jeg være bange for at miste personen som ven?
Er virkelig indebrændt lige nu, men det kan i sikkert også godt høre på mit brev.
Hvordan bliver jeg "god" til at være sur på folk og lade dem vide, at det der gik over min grænse?

Svar:
Hej med dig
Tak for din henvendelse til brevkassen. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt som muligt og forstår udemærket din bekymring ift. at det kan være svært at sige fra. Det er bestemt ikke altid nemt, at skulle give sin mening tilkende og stå op for sig selv. Først og fremmest tror jeg dog ikke du er alene om at have svært ved det, som du også selv skriver. Det kan måske lige nu virke lidt uoverskueligt og svært for dig at se, hvordan det skal blive bedre, men jeg tror hele tiden vi lærer forskellige ting, og at det derfor vil blive  nemmere for dig, efterhånden som du øver dig. Bare dét, at du er bevidst om, at det kan være fornuftig at sige fra nogle gange, er en god start for at du også kan lære det. Så er det måske "bare" måden hvorpå det konkret skal gøres du skal øve dig på?
Du skriver, at du ikke længere gider være "klassens pæne pige", som ikke siger fra. Jeg tænker dog sagtens at du kan lære at sige fra på DIN måde. For vi er ikke alle den mest populære, udadvendte eller dominerende i klassen, men derimod er vi alle forskellige og vil derfor reagere forskelligt på samme ting og samtidig have svært ved forskellige ting i hverdagen. Prøv eksempelvis at tænk på alt det du GODT kan og husk på at man alle har sine forskellige kampe. Hvis du nogle gange misunder nogle af de andre, så overvej, hvad deres "kamp" er. For selvom nogle virker til at have styr på det hele, kan det være, at de kæmper en anden "skjult" kamp, som det kan være svært at se udefra. Det kan være de kæmper med lektierne, deres familie eller noget helt andet. Så selvom du har noget du gerne vil bive bedre til, så er der også en masse ting, som du faktisk ALLEREDE kan, som det er vigtigt du holder fast i og minder dig selv om. Du skriver jo også, at du faktisk allerede er blevet bedre end du var engang. Så det kan være, at det kan hjælpe, hvis du forsøger, at se på det her, som et "problem", som noget du kan arbejde på og vil blive endnu bedre til hen af vejen.
Ift. situationen på facebook er det forståeligt, hvis du føler dig uretfærdigt behandlet af pigen som har meldt dig ud af facebook-gruppen. Det er ikke pænt af hende og det forstår jeg godt, hvis du vil have hun skal vide. Hvis du har mod på det, kunne det være en lille udfordring for dig, at skulle fortælle hende ansigt til ansigt, at du synes hun har behandlet dig uretfærdigt. Det kan måske synes fristende, at snakke med andre om hvad du føler, men jeg tror dog at du i den her situation vil komme længst ved at gå lige til personen. For når du selv behandler andre godt, har du din sti ren og så ved andre hvor de har dig. Du skriver, at du er så sur, at du har lyst til at råbe af hende. Jeg tror dog det er vigtigt, at du holder fast i en okay tone, da du så hvert fald er sikker på, at du selv har opført dig ordenligt over for hende. Samtidig tror jeg også du vil føle det rarest, hvis du reagere på en måde som er dig og som du kan stå inde for. Det vil også styrke din selvtillid at du står ved din person og ikke laver om på dig selv, fordi du fx kan føle, at du burde opføre dig på en bestemt måde. Husk på at din måde er helt lige så god som en anden.
De bedste hilsner Maria