Kan ikke lide at være sammen med min familie
brevkassespørgsmål af
P
14 år
Hej Cyberhus. Jeg kan ikke lide at være sammen med min familie. Jeg snakker om min mor, far og mine to brødre. De har selvfølgelig altid behandlet mig godt, elsker mig og jeg elsker også dem.
Jeg kan virkelig bare ikke lide at være sammen med dem. Det er alt fra at  spise aftensmad, til at være på ferie med dem. Jeg kan bare heller ikke rigtig undgå at være sammen med dem, og de ved heller ikke at jeg ikke kan lide at være sammen med dem. Det har været sådan i lang tid nu. Det er ikke fordi jeg synes det er pinligt, men jeg kan bare ikke holde det ud.
Jeg har lige været på ferie med dem i en uge, og det var helt forfærdeligt.
Selvfølgelig kan jeg ikke fortælle dem det, og jeg elsker da også mine forældre. De har jo givet mig alt i mit liv, men jeg kan bare ikke holde det ud.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for det er virkelig ved at blive træls.

Svar:
Kære dig
Det er helt normalt at man i din alder, begynder at opleve at familien (særligt ens forældre) kan være rigtig irriterende, og at man egentlig mest har lyst til ikke at være sammen med dem. De følelser kommer til at ændre sig mange gange gennem dit liv, og jeg tænker at det er rigtig fint at du er opmærksom på at de kommer. Du skriver ikke noget om hvorfor du ikke kan lide at være sammen med dem, og jeg tænker at der er forskel på om man f.eks. er bange eller ked af det når man er sammen; eller irriteret/frustreret på dem. Det første kan være tegn på at der er noget som ikke er, som det skal være, og det sidste er en naturlig del af det at være teenager (og går over igen med tiden). Hvis det nu er det første, så vil jeg anbefale dig at besøge vores chat, hvor du kan snakke med en rådgiver om hvad du kan gøre.
Hvis det nu er det sidste, så tænker jeg at du kan gøre lidt forskelligt. Du kan begynde at bruge mere tid sammen med dine venner - tag på besøg hos dem eller find på forskellige ting I kan lave sammen som foregår andre steder end hjemme hos dig. Du kan også begynde til en fritidssport eller hobby, som du kan bruge tid på istedet for at bruge tid med din familie. Det kan også bruges som undskyldning for at du bruger mere tid på værelset - at du lige skal øve dig i noget, læse op på noget eller lignende.
Til sidst, så tænker jeg egentlig godt at du kan sige til dem at du har lyst til at være mere alene (eller sammen med dine venner) lige for tiden, sådan at du på en måde får sagt til dem at du gerne vil have lidt afstand, men uden at du siger noget som kan såre dem. Giver det mening? Alle mennesker går igennem perioder, hvor de har mere eller mindre brug for kontakt til andre mennesker. Særligt ens familie kan være svær at være sammen med hele tiden. Både fordi at det ikke er sikkert at man er gode venner, "bare" fordi man er familie, og fordi at det oftest vil være dem som ved en masse personlige ting om dig. Måske ser de dig endda også stadig som den lille (hvis du er den mindste), og det kan være ret svært når man jo faktisk er ved at blive ung (og voksen).
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.
Venlig Hilsen
Signe