Kan ikke lide mine skamlæber
brevkassespørgsmål af
Caroline
16 år
Mine skamlæber er rigtig store (og klitoris) :(( og sidder rigtig højt oppe så de er meget nemme at se.. det er virkelig grimt.. mit spørgsmål er om ens skamlæber vokser mere med alderen (er lige blevet 16) håber ikke de gør.. da det så vil se enormt ekstremt ud..og kan man gøre dem mindre med noglet creme (spørger dumt ved jeg godt, men man har lov at ønske)
andet spørgsmål er om man kan gøre sin hud lysere omkring underlivet..(også på selve skamlæberbe) da det er blevet lysebrunt i det.. som mange kan opleve ved jeg. Det er bare rigtigt grimt og vil gerne gave det lyst (hudfarvet) igen.. kan det lade sig gøre? Har hørt man kan købe creme...

Svar:
Hej med dig,
Det kan være frustrerende, når ens krop ikke ser ud, som man ønsker, og jeg forstår godt alle dine tanker omkring, om der er noget man kan gøre. Kropsidealer fylder meget for rigtig mange mennesker efterhånden, og sommetider glemmer man lidt, hvordan "den normale krop" egentlig ser ud, fordi man ser så mange kroppe, som I alles øjne bliver gjort til "ideal kroppene".
Du spørger først og fremmest, om dine skamlæber kommer til at vokse mere, og til det må jeg desværre være dig svar skyldig. Skamlæberne begynder at vokse i puberteten, og da du stadig er midt i puberteten, er der stadig en mulighed. Det betyder ikke, at det sker, og hvis det gør, så kommer de garanteret ikke til at vokse så meget mere.
Du spørger også, om man kan gøre ens skamlæber mindre og om man kan farve ens underliv. Du kan ikke købe noget creme, som kan gøre det hele lysere eller gøre skamlæberne mindre. Hvis ens skamlæber er så lange, at de rent fysisk irriterer én ved at man fx får sår eller de kommer i klemme, hvis man fx cykler, kan man tale med en læge om, at få dem opereret mindre. Der er lidt forskellige oplysninger omkring, om denne operation kan give en risiko for at man bliver mindre følsom, og dermed ikke kan få ordentlig tilfredsstillelse under sex, så hvis de ikke generer andet end pga. udseendet, kan man overveje, om det vil være risikoen værd.
Rigtig mange piger og kvinder, går med samme følelse som dig, af at deres underliv ser forkert ud, men det betyder i de fleste tilfælde mere for pigerne selv, end for fx kommende kærester. Jeg tror det vigtigste er, at du prøver at arbejde på at acceptere det, og indser, at den person, det er det største problem for, er dig selv. Det kan være svært at acceptere, men nogle ting, er desværre ikke så simple, at gøre noget ved.
Mange hilsner
Christina.