Kan ikke lide maden
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus
Mine forældre går højt op i måltiderne, især aftensmad.
Det er sådan. at jeg virkelig dirkekte afskyr den måd de sætter på bordene!
Jeg har i en længere periode bare slugt maden, men for måske godt et år siden fortalte jeg min mor hvad der var jeg bare ikke var vil med.
Men hør nu her, jeg er overhovedet ikke kræsen! Jeg elsker mad, men deres tørre kotteletter, faserede porre og alt for saltede karbonader er bare ikke min kop the!
Min mor fjernede dog disse retter jeg virkelig afskyer fra menuern, men de sniger sig stadig ind på menukortet! Jeg sukker hver gang hun fortæller hvad vi skal have til aftensmad, men hun virker bare ligeglad! Hun tror "bare" jeg skal vende mine smagsløg til alle  de forskellige smagsindtryk, men jeg hader det bare!!!
Jeg kan godt lide eksotiske wok-retter, med masser af grøntsager og lækkert til, ligesom ude ved min far.
-Håber i kan hjælpe mig er virkelig desperat! Ved slet ikke hvad jeg skal gøre når de virker så ligeglade med om jeg overhovedet kan lide det!

Svar:
Hej igen...
Jeg tænkte jeg lige selv kunne svare på dit spørgsmål med det samme :)
Jeg synes det er ret sejt at du har sagt det til dine forældre og at de faktisk lave lidt ændringer i hvad de serverer derhjemme. Og jeg synes også det er helt okay, at du heller er til lækre Wok-retter. Og der er jo bare meget forskel på hvad folk kan lide og hvad de selv er vokset op med. Ens forældre kan tit lide noget andet og de retter du nævner og som de laver engang imlemme, er i hvert fald ret normalt for den generation. Så det er jo egentlig meget normalt.
Og hvis man er vant til noget mad, så er det slet ikke så nemt at lave noget nyt. Så jeg vil foreslå dig to ting:
1. Du er 15 år og hvis du har lyst, så kunne det være en ide at du selv laver mad et par gange om ugen. Så kan du vise dine forældre hvad det er for noget mad og måske får de øjnene op for det og selv kunne finde på at lave sådan noget en anden dag. Du skriver din far laver det, så måske kunne han lærer dig det, hvis du ikke kan finde ud af det og så kan du lave det for din mor.
2. Du kan prøve at snakke med dem om hvad for noget mad du gerne vil have og hvordan I kan mødes på midten. For hvis de gerne vil have kotteletter, så er det jo heller ikke fair, hvis de skal spise wok retter hver dag. Så måske kunne I lave en ugeplan.
Og måske er det nødvendigt at du og de lærer at lave noget nyt mad, så måske skulle du give din mor en kogebog med wok retter til hendes næste fødselsdag, eller finde ud af sammen hvordan I laver nye retter.
Så fedt du siger hvad du gerne vil spise og helts ikke vil spise og så må I få snakket om hvordan I får lavet nogle ting om derhjemme.
Venlig hilsen
Errollo