Kan ikke falde i søvn..
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg tror rigtig at mit spørsmål hørte til i Sundhed Og Sygdom, men da de havde lukket valgte jeg at skrive til den her brevkasse. Så må i hjælpe mig så godt i nu kan :) Jeg har det problem at jeg har virkeligt svært ved at falde i søvn. Jeg ligge normalt i min seng i et kvarter til 2 timer inden jeg kan sove. Når jeg skal sove er der helt mørkt og stille på mit værelse, så der er ikke noget der forstyrre mig. Jeg kan bare lægge og kaste mig rundt for at finde en måde jeg vil lægge på. Inden jeg går i seng (jeg gør dog sjældent alt detter på en 1 aften): læser jeg, ser TV, sidder ved min computer (det prøver jeg da at lade vær med, da jeg ikke tror det er godt for mig), går i bad, tegner, høre musik, spiser frugt, eller drikker te. Når jeg så lægger i min seng, så tænker jeg. Det kan være på alting. Nogle normale ting, som hvordan min dag har været, noget jeg har læst, musik, en ferie jeg har været på. Sådan noget. Og så er der også noget andet: Jeg syntes selv jeg har et lidt svært liv, med mine klassekammerater, mine forældre (skilsmisse), og bare hvordan det er at være en 12 årig pige der har det svært. Nogle gange bliver det så slemt at jeg godt kan lige og græde lydløst.. Vis jeg prøver at lade vær med at tænke på noget, så kommer der bare en ny tanke som så bliver til noget helt nyt, og nyt, og nyt.. Jeg går normalt i seng kl. 9/ halv 10, og her i sommerferien står jeg først på ca kl. 9. Jeg ved ikke helt om jeg sover dårligt om natten, men det må jeg vel gøre, da jeg selv syntes det lyder som om jeg får sovet nok. Noget andet er at jeg er begyndt at blive mørkeblå under øjnende, som jeg vist har læst er noget med søvnmangel at gøre. Det er ikke fordi at jeg bekymre mig om hvad andre syntes om mit udsende, men mere fordi jeg ikke kan gå forbi et spejl uden at tænke at det da er ret så grimt. Er der nogle måder man kan fjerne det på? Hilsen den trætte pige...

Svar:
Hej trætte pige
Tak for dit spørgsmål – men du har ret, noget af dit spørgsmål hører til i sundhed og sygdom brevkassen – så jeg synes du skal skrive til den, hvis det er ikke er blevet bedre, når brevkassen åbner igen d. 13. august.
Men jeg tænker at det med at du synes dit liv er lidt svært godt kan hænge sammen med at du har svært ved at sove. Hvis man går og er ked af nogen ting, kan det godt være svært at falde i søvn fordi man tænker meget på det man er ked af det over. Når du godt kan ligge og græde lydløst over det, så tænker jeg på om du mon har nogen at snakke med det om? Selvom dine forældres skilsmisse gør dig ked af det, kan du måske stadig tale med en af dine forældre om det? Ellers har du måske en lærer du kan tale med det om eller en rigtig god veninde? Det er bare rigtig vigtigt at du får delt det du er ked af med nogen, som vil lytte og støtte dig.
Jeg håber og tror at det vil hjælpe på din søvn at snakke med nogen om de ting du er ked af, og dermed også på det mørkeblå under dine øjne, når du får mere søvn. Har du lyst er du velkommen til at komme på vores chat en dag og chatte om de ting der er svære i dit liv – og bliver du ved med at have problemer med at sove kan du også kontakte din læge og tage en snak med ham/ hende om det.
De bedste hilsner fra Heidi