Kan ikke få luft
brevkassespørgsmål af
Sofie
17 år
Hej, min kæretse og jeg har været sammen i lidt over 4 måneder. Og lige så vigtigt det er at elske og ære hinanden, så er det også rigtigt vigtigt at give hinanden luft og tid til sig selv og med venner for at få et langt og sundt forhold. Problemet er at min kæreste har rigtigt svært ved at give mig luft når jeg ber om det. Når jeg siger til ham at jeg ikke kan være sammen fordi jeg har brug for tid til mig selv bliver han rigtigt ked af det, og jeg er født med at få hurtigt dårlig samvitgihed, og lader ham komme tæt på igen, så jeg ikke får luft. Det resultere selfølgelig i at jeg går med en irritation inden i fordi jeg ikke kan få den luft jeg behøver. Og selv når jeg ret faktisk kan få lov til at være alene for en gangs skyld skriver han hvert minut. og jeg mener, bogstaveligt talt, hvert minut. Jeg har slukket mon mobil op til flere gange for at undgå ham, pg er faktisk noget til det punkt om hvorvidt vi skal forblive sammen eller være venner. Jeg har snakket med ham om det mange gange, men hvordan fortæller jeg har det for alvor at han skal til at tage sig sammen. For han er ekstremt følsom, og meget let til tåre.  Og at jeg for hurtig dårlig samvitighed er ikke godt for mig, eller ham. Vores forhold er genaralt okay, vi har lavet ting seksuelt hvilket går meget ud på at jeg tilfredstiler ham som han ber om, (også oralt) men at han ikke kan give tilbage irretere mig også lidt, da sex skal være sjovt for os begge.  Og jeg er ikke så god til at snakke om det "intime. Det skal lige siges at jeg er 17, og min kæreste snart 19.

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev. Det lyder til at du har gjort dig rigtig mange gode tanker om hvad et parforhold er, og hvad det skal indeholde. Som du skriver, så er det rigtig vigtigt at man kan have tid sammen og samtidig have tid hver for sig. Det bliver selvfølgelig udfordrende, når der ikke er enighed om hvad det vil sige at have tid hver for sig, og det lyder til at din kæreste måske har en anden forståelse end dig. På den ene side forestiller jeg mig at det måske er dejligt at han er så glad for dig at han savner dig når I ikke er sammen, men samtidig giver det dig ikke mulighed for rent faktisk at være alene eller rigtig nærværende med dine venner, når han skriver til dig hvert minut.
Det er rigtig godt at du har snakket med ham om de her ting, men jeg kan godt forstå at du bliver frustreret over at han ikke forstår alvoren af det. Det er en samtale som er rigtig svær at tage, og endnu sværere når han bliver rigtig ked af det - fordi, som du skriver, så får du dårlig samvittighed over det, og så ender I tilbage hvor I startede. Det er rigtig vigtigt at du holder fast i hvad du har brug for, og måske kan du endda også minde ham om at han også har brug for at være sammen med sine venner eller at være alene. Har du snakket med ham om hvad det betyder for ham at være i et parforhold? Måske skal I sidde sammen og begge lave en liste over de ting som er vigtige for jer begge i et parforhold (her kan du jo skrive at det også er vigtigt at man kan være hver for sig - og dermed savne den anden/glæde sig til at ses igen). I kan give hvert punkt på listen en score på 1-10, alt efter om I føler at det er tilfredsstillet i jeres forhold eller ej (1= ikke tilfredsstillet, 10: helt tilfredsstillet) og bagefter sammenligne jeres lister.  Så kan I snakke om de ting som er forskellige, og som ikke er tilfredsstillede og prøve at finde en måde at løse det på. Det kan f.eks. være at han skal prøve at lave noget når du har brug for at være alene - f.eks. være sammen med sine venner, spille computer, læse en bog, se en film eller noget andet som interesserer ham. Det er vigtigt at han ikke får følelsen af at han er forkert - for det er han jo ikke, han er måske bare lidt for afhængig af dig, og selvom han prøver at være sød, så virker det omvendt på dig, og du får lyst til at løbe din vej. Man kan sige at det ikke er ham, men det er jeres forskellige definitioner af hvad der er vigtigt i et parforhold. Måske har han endda også nogle ting, som er vigtige for ham, som ikke er vigtige for dig? Derfor er der jo heller ikke noget galt med dig. Alle mennesker er forskellige og vi har forskellige ønsker og forståelser af hvordan verden (og parforhold) skal være eller hænger sammen.
På listen kan du også skrive at det er vigtigt for dig at sex skal være sjovt for begge parter, og så kan I snakke om hvordan I kan sikre at I begge to synes det er sjovt (måske prøve nye stillinger, prøve sexlegetøj, en 69'er eller mere forspil). Du kan læse mere på sexlinien.dk om ideer til hvordan man kan peppe sexlivet op for begge parter.
Hvis han bliver ked af det, når I laver listen, så mind ham om at du ikke ville bruge tiden på at lave sådan en liste - og gøre jeres forhold bedre - hvis du ikke kunne lide ham eller bare ville gå fra ham. Du forsøger jo faktisk at gøre en kæmpe indsats for jeres forhold, og det her er dit forsøg på at give ham mulighed for også at gøre en indsats. Et parforhold kræver at man gør en indsats og at man finder ud af hvordan begge kan være glade. Så når man sætter krav til det, er det ikke et dårligt tegn men netop et tegn på at man rigtig gerne vil den anden.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du altid velkommen til at skrive igen - eller besøge vores chat.
Venlig Hilsen
Signe