Kan godt lide min veninde.
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej brevkasse
jeg har det dilemma at jeg inden for de sidste par år er begyndt at kunne lide min veninde.
Jeg har kende hende i snart 7 år og jeg ved ikke om jeg skal prøve at spørge hende Om hun kan lide mig.
Jeg er nemlig bange for at hvis jeg fortæller hende at jeg kan lide hende  Og hun ikke gengælder at hun kan lide mig på den måde.
Map er jeg bange for hvad hun syntes. Og om det måske vil ødelægge vores venskab
håber i kan forstå mit dilemma

Svar:
Hej med dig,
Jeg forstår sagtens dit dilemma. Det er bestemt ikke nemt at blive glad for sin veninde gennem de sidste 7 år. Det lyder til at du har mange tanker i forhold til det at du kan lide hende, som fylder meget hos dig. Det lyder til at du virkelig værdsætter jeres venskab og holder meget af din veninde. Det er dejligt at høre, at I har hinanden. Det er vigtigt med personer i sit liv, som betyder noget for en og som man er trygge ved. Men det gør det ikke nemmere at finde ud af om man så tør risikere venskabet og fortælle hende at man er blevet glad for hende, det kan jeg helt sikkert godt forstå du har svært ved!
Det er så svært at vide om man skal fortælle en veninde at man kan lide hende, da det jo kan gå mange veje. Enten ender det rigtig godt og så viser det sig at hun også kan lide en tilbage og man ender måske med at blive kærester. Det kan også ende med helt at ødelægge venskabet. Der er dog også mulighed for, at det ender med at I kan forblive venner selvom hun ikke gengælder dine følelser. Det lyder jo til at I er gode venner, der passer på hinanden og respekterer hinanden, så mon ikke hun også vil respektere dine følelser i denne her situation? Uanset hvad så kan jeg godt forstå at du er i tvivl om du skal spørge hende om hun også kan lide dig.
Jeg tænker det er vigtigtste er, at du mærker efter hvor meget dine følelser for hende fylder. Hvis du har det sådan, at du er belevt så glad for hende at du ikke kan "nøjes" med at være venner med hende uden at føle du skal undertrykke dine følelser, så tror jeg du bliver nødt til at snakke med hende om det.
En anden måde at finde ud af hvor vigtigt det er for en, er at sætte alle mulige scenarier op. Du kan tage udgangspunkt i dem jeg har skrevet i afsnittet ovenfor. Prøv så at mærke efter hvordan du ville have det med alle de forskellige muligheder. Måske kan du tydeligt mærke hvilket scenarie du har det bedst med?
Jeg synes helt klart det ville være en god ide hvis du kunne snakke med en god ven om det. Det kan være rigtig rart at få fortalt andre om ens følelser. Jeg ved godt at det kan være angstprovokerende at skulle fortælle andre om ens inderste følelser for en pige, men hvem ved, måske har din ven engang stået i en lignende situation eller måske har han et godt råd eller hørt hvordan en anden ven gjorde da han stod i en lignende situation? Uanset hvad, så kan det være rart at få et andet perspektiv på situationen end ens eget.
Endelig er der også den mulighed at du spørger hende uden at afsløre hvordan du selv har det. Du kan fx. lade som om det er en ven du har der står i din situation og nu ville du bare lige høre hvordan hun ville have det hvis det var jer fx. Der er dog den risiko forbundet med denne her mulighed at hun afslører dig og så er det måske lidt akavet at du har prøvet at skjule at det i virkeligheden var dig det handlede om.
Jeg håber du kan bruge nogle af mine råd!
Held og lykke med det!
De bedste hilsner,
Astrid