Kærlighed

brevkassespørgsmål

Kærlighed

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 11 år 4 dage siden

Hej cyberhus :-) Jeg har det meget svært med mig selv og drenge.. Altså jeg vil gerne have en kæreste - rigtig rigtig meget! Men hver gang jeg skal snakke med en dreng bliver jeg så utrolig genert og kan næsten ikke sige noget. Der er denne her dreng i min klasse som er utrolig sød, men jeg kan bare ikke finde ud af hvad jeg skal sige til ham. Vi har gået i samme klasse i 3 år nu og hvis jeg ikke havde været/er så genert så tror jeg sagtens vi kunne have været kærester. Han har nemlig godt kunne lide mig, men fordi jeg var så genert troede han at jeg ignorerede ham! Hvordan skal jeg komme ud af min generthed?

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at du er så genert overfor drenge – især når det en, du synes godt om. Det er så irriterende at have så meget, som man gerne vil dele og sige, men ikke tør gøre det. For at slippe af med din generthed kan du først og fremmest  tænke over, hvorfor du bliver genert? – er det fordi du er bange for at gøre noget ’dumt’ og han derfor ikke kan lide dig eller hvad er egentlig årsagen til, at du bliver nervøs og genert? Når du har fundet ud af, hvad der gør dig genert, er det også lettere at komme af med din generthed. Det kan være en god idé at skrive de ting ned, der gør dig genert. Det kan godt være, at du allerede ved det, men det er godt at se det foran sig på skrift.

Når du ved, hvad der gør dig genert, kan du prøve at sætte dig nogle mål, hvor du presser dig selv ud i nogle situationer, som du ikke er helt tryg ved. Det kan for eksempel være at sige tre ting ham på en dag, at spørge ham om noget bestemt, at holde et oplæg for klassen osv..  Når du har prøvet det en masse gange bliver det bedre og du vil være mindre genert.

Jeg ved godt, at det kan være rigtig ubehageligt – især i starten, men du må prøve at tænke; Hvad er det værste der kunne ske, hvis du sagde noget forkert eller ’dummede’ dig foran andre? Det kan godt være, at der er nogle, der kommer til at grine, men ellers vil der ikke ske noget. Der er jo ingen der er perfekte hele tiden og det er helt naturligt at sige/gøre noget forkert af og til.
Nogle synes, det er lettere at skrive (for eksempel en sms) end at tale direkte med personen. Du kunne derfor begynde at skrive med ham, hvis I begge har mobiltelefoner eller over nettet.

Det med at slippe af med generthed er noget, der kan tage sin tid, så du må være tålmodig og prøve at arbejde med det. Det kan også være, at du nu har fået din helt egen idé til at slippe af med det – så er det bare om at prøve dig frem, og finde ud af, hvad der virker for dig.

Mange teenagere er ekstra generte, fordi man hurtigt kan blive lidt usikker på sig selv – det er helt normalt. Jo ældre du bliver, jo sikrere bliver du garanteret på dig selv – så du må endelig ikke fortvivle.

Du kan jo starte allerede i morgen ved at sige/skrive hej til ham og spørge, hvad han skal efter skole?
Jeg håber, du kunne bruge det til noget og slipper af med de generte tanker.

Mange solskinshilsner
Simone