Kærester, 17 år og alt det der
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej !
Jeg står med et problem som er så kliché, at jeg nærmest skammer mig over, at havde det. Men nu, har det altså gået mig rigtig meget på, her på det sidste, især det sidste halve år og jeg tror ikke jeg kan få det løst før jeg får snakket med nogle om det. Så her er det, jeg er 17 år og har aldrig haft en kæreste, flirt eller noget som helst andet ud over et par drengevenner. Der er mange af mine andre venner, der heller ikke har haft det, men der er ligeså mange som har haft 1 eller 2 kærester. Og som syntes det er unormalt at jeg ikke har haft nogle. Det der er at jeg egentlig ikke tror jeg får nogen, for jeg kan ligesom ikke tage mig sammen, til at tage noget intiaivt. Jeg kan godt snakke med en dreng, men så heller ikke mere. Jeg tør ikke gå videre. Jeg føler jeg er helt klar, men modet svigter. Min storebror er 20, har aldrig haft en kæreste og min mor og far har ikke kendt andre end hinanden. Jeg ved det lyder hårdt, men jeg vil ikke "ende som dem" jeg vil gerne havde alt det, jeg hører om, alt det dejlige, at havde en man stoler på og som ikke bare er ens venner og veninder., jeg ved også godt at det ikke er lutter lagkage, men jeg vil alligevel gerne havde hele pakken og eventyret. Jeg har prøvet at være forelsket, men hver gang jeg bliver det, tænker jeg bare "nej, han er jo ikke interreseret, så jeg kan ligeså godt droppe det først, som sidst" som sagt modet svigter og jeg kan ikke lade være med at tænke, at ingen ville kunne holde ud at være sammen med mig, fordi jeg er så irreterende, mine venner siger godt nok jeg er sød og sjov og alt det der, men helt ærlig, så syntes jeg sgu egentlig selv at jeg er irreterende, og jeg bebrejder egentlig ikke nogen hvis de også syntes det. Selvom jeg aldrig har haft indtryk af det, men stadigvæk...
nå, det var en lang smørre, men jeg håber på noget hjælp, hvad fanden skal jeg gøre, jeg ved godt at der er mange som ikke har en kæreste endnu, men det hjælper ikke lige mig
please help...

Svar:
Hej med dig..
Dejligt at høre, at du vil have hele pakken, hele eventyret og det skal du helt sikkert også.:) Og jeg synes slet ikke det er en klichè og slet ikke noget du skal skamme dig over.. Jge synes det er nogle helt reelle tanker du gør dig og dine ønsker om fremtiden er både normale og helt okay.
Vi mennesker er bare så forskellige, også når det kommer til det her med kærlighed og være opsøgende, tage det næste skridt. Og som du selv skriver, så er der flere i din familie som ikke på den måde har prøvet en masse forskellige kærester. Og det er helt okay og intet galt med det, men det er også helt okay, at du gerne vil prøve lidt mere og prøve at få en eller flere kærester, nu hvor du faktisk føler dig klar.
Men der er noget der bremser dig og ud fra det du skriver, så handler det meget om de tanker du har om dig selv og den fyr du er interesseret i. At han ikke er interesseret alligevel og at han nok synes du er irriterende, og at du faktisk selv synes du er irriterende. Selvom du har veninder og kammerater som siger det modsatte :)
Som du selv skriver, så er der fuldstændig normalt, at du ikke har haft en kæreste endnu, og ca. halvdelen af dem du kender har heller ikke prøvet det. Men nu er du klar og vil gerne, så hvad gør du?
Jeg tænker, at du skal se meget praktisk på det, fordi du kan godt gå til psykolog og arbejde med dit selvværd og de tanker du har om dig selv. Det er en vej og gå og det er en fin vej, hvis du kunne have lyst til det. Men mit råd går på, at du tager et skridt ad gangen og at du får hjælp til at gøre det. Nøjagtig på samme måde som du lærte at cykle, gå, stave og snakke engelsk :)
Jeg har 3 ideer:
1. Jeg synes du skal lave en aftale med et par af dine venner/veninder. Nogle som synes det kunne være sjovt at hjælpe dig her. Nogle som kunne hjælpe dig med at få skabt kontakt til de fyre du synes er søde, som vil hjælpe med at få dig ud af døren og på en date. Nogle som vil snakke med dig om det bagefter, hvordan det var og måske skubbe dig ud på date nummer to med en fyr der måske var ekstra sød.
2. Jeg synes du skal være ærlig omkring det her, så møder du en fyr der er sød, så få sagt til ham at han er sød og du faktisk er interesseret, men måske ikke er den vildeste datertype. Så hvis han er interesseret, så må han gerne tage initiativet lidt i starten.
3. Og endelig synes jeg du skal have skrevet en seddel hvor der står du er god nok som du er og en liste over de fede sider ved dig. En seddel du kan tage op og læse når de der tanker om at du er irriterende kommer. Det kan også være noget med at din veninder niver dig hårdt når de kommer :) eller du skal råber ude på toilettet. Bare et eller andet der får dig til at tænke: "Så nu kommer de igen.. væk med dem og frem med troen på at der er en masse fyre der synes du er dejlig". For det er der.
Jeg laver lidt sjov med det, men det er faktisk med vilje. Sommetider tror jeg nemlig det er lidt lettere hvis det kommer lidt ned på jorden og at man tænker meget sådan praktisk og sjovt omkring det. Gør det til et væddemål, en leg og en udfordring sammen med dine venner..
MEN husk en ting der er super vigtigt. Du er dig og du skal ikke gøre noget der ikke føles rart for dig. Der er intet galt i at have ingen eller få kærester, inden den rettet står foran en, og du skal ikke gøre det her, bare fordi nogle siger det er unormalt. Det er dit liv og det er dig der bestemmer..
Det var lige et par tanker fra mig og håber det gav inspiration til noget her i weekenden :) Jeg ønsker dig i hvert fald en god weekend
Venlig hilsen
Erroll