Kæresten
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Jeg blev tit mobbet af en dreng på min skole, og på et tidspunkt fortalte jeg min kæreste på 18 år om det. Hun sagde roligt at det skulle hun nok tage sig af. Om morgenen på vej til skole den næste dag sendte hun mig lige pludselig en sms, hun skrev at nu havde hun ordnet det. Af en eller anden grund sendte alle på skolen mig dræberblik, selv nogle af lærerne. Drengen, der har mobbet mig var ikke i skole og vores lærer fortalte at han var blevet overfaldet og lå på hospitalet. Jeg fik bange anelser og fra ristede historien fra en af hans venner, han sagde at min kæreste havde overfaldt ham da han kom fra skole og brækkede hans arm og to af hans ribben, og det var derfor han var indlagt. Da jeg så senere konfronterede hende med historien sagde hun bare med et lille stolt smil at det var så lidt, og at jeg ikke behøvede at takke hende. Jeg er meget utryg ved hendes fuldkommen mangel på skydfølelse og føler det lidt som min egen skyld fordi jeg kom til hende med problemet. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå at du er lidt utryg ved den måde din kæreste har tacklet situationen på. Hvis der er nogen der mobber dig, er overfald ikke måden at håndtere det på. Jeg kan også høre at du ikke synes det var det rigtige at gøre. Det er ikke din skyld at hun har overfaldet ham. Du gjorde det rigtige ved at snakke med nogen om dine problemer, og en kæreste er et naturligt valg. Hvad hun har gjort var hendes valg og ikke noget du har fået hende til.
Hvis du har det dårligt med hvad hun har gjort, vil jeg foreslå dig at snakke med hende om det. Du kan fortælle hende at du ikke bryder dig om at hun gør noget hvor andre kommer til skade. Og at du sætter pris på hendes hjælp, men ikke vil have hun gør sådan noget for din skyld.
Hvis du får et problem med mobning igen, vil det være en god ide at snakke med en lærer eller dine forældre. De vil kunne hjælpe dig på en anden måde. Og hvis du snakker med din kæreste om lignende igen, så fortæl hende at du har brug for at snakke om det med hende, men ikke vil have hun gør noget ved det.
Venlig hilsen Denise