kæreste vil havde sex med mig!
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hejsa... Miin dejlige kæreste, som er 13 år, vil gerne havde sex med mig, men jeg har nogen gange også lyst til det, men nu seder jeg og har det problem, med om det er det rigtige at gøre? jeg er jo kun 12 og derfor syndes jeg er en idiot hvis jeg gør det.. Mine veninder siger at deres kærester også vil det med dem. Men jeg bor i odense, og min kæreste bor i randers.. Såå.. Og vi vil rigtig gerne sove samn, men må ik for mine forældre.. Men håber i kan hjælpe miig med dette! Hilsen mig som eeeeelsker k (:<3

Svar:
Hej med dig.
Det er bare rigtig skønt, at du har en dejlig kæreste, som du elsker. Og jeg er glad for du skriver herind, for jeg vil gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg kan godt forstå at du kan have lyst til at gå i seng med din kæreste - når man er glade for hinanden, så kan man blive nysgerrig og så vil man måske gerne prøve det med sex. Din kæreste har fortalt dig at han gerne vil have sex med dig - og jeg synes det er fint i snakker om hvad i har lyst til.
Du er i tvivl om hvad der er det rigtige at gøre. Jeg fortæller dig nu noget, som jeg synes er vigtigt og hvad jeg synes du skal gøre.
1. Jeg synes det er alt for tidligt at have sex og derfor synes jeg du skal vente med det. Du er 12 år og din kæreste er 13 år - og den sexuelle lavalder er 15 år. Det betyder at loven siger, at man skal være 15 år før man må have sex. Loven er der for at beskytte børn og unge, sådan at de ikke gør noget som de ikke er klar til.
2. Når man bliver 15 år - så kan det sagtens være at man endnu ikke er klar til det med sex - og det er bare helt ok. Det er utrolig vigtigt at man føler sig klar til sex ellers kan man faktisk godt blive ked af det og fortryde bagefter. Der følger en masse ansvar med - det kan være graviditet, kønssygdomme, følelser m.m. og det skal man være opmærksom på. Jeg synes ikke du som 12 årig skal tænke på den slags ansvar.
3. Det er helt normalt og naturligt at 13 årige drenge gerne vil prøve det med sex og de kan kan godt være være ret ivrige og snakke meget om det. Men selvom de tænker, snakker og ivrigt gerne vil prøve det, så er det heller ikke sikkert at de egentlig er klar til det. Nogen gange snakker man meget om det med sex - fordi de andre også gør det. Det gælder både for drenge og piger.
4. Dine forældre siger i ikke må sove sammen - jeg synes de har ret og at det er vigtigt du lytter til dine forældre. Hvis i gerne vil besøge hinanden et par dage i træk, så kan det være i kan sove i hvert jeres rum. Men måske kan du prøve at snakke med dine forældre om hvorfor de ikke vil have i skal sove sammen og spørge dem hvornår de synes det er en god ide at sove sammen osv. Det er altid godt at prøve at være ærlig og snakke med sine forældre om sådan noget, så ved de hvordan du går og har det.
Du kan også kigge i brevkassen "sex. lyst og erotik", der er flere unge piger og drenge, som spørger omkring det med at være klar til sex - måske du kan læse dig frem til noget du kan bruge.
Jeg håber det kan give dig lidt svar på hvad der er det rigtige at gøre. Vent med sex - der er masser af tid til sex, når man bliver 15 år og man føler sig klar til det.
Mange tanker
Bibi