Kæreste?
brevkassespørgsmål af
Pige på 11
11 år
Hej cyberhus.
Jeg er en pige på 11. Jeg har efterhånden haft to forskellige kæreste (Jeg har ikke en nu). Er det normalt at have en kæreste som 11 årig? Og at man også gerne vil kysse med sin kæreste? Jeg har prøvet at kysse med en i 1 minut og 30 sekunder fordi vi legede s,p eller k. Men det føltes ikke rigtigt. Jeg gad godt en gang at have en kæreste hvor vi kunne kysse : ( Kan du komme med nogle råd?
hilsen pige på 11

Svar:
Hej med dig.
Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at få kærester. Nogle får kærester, når de er teenagere og andre får det lidt tidligere, som dig. Og det er fordi det er meget forskelligt, hvornår man begynder at blive interesseret i andre og tænke på dem på en anden måde end som bare en god ven eller klassekammerat. Det vigtigste er egentlig, hvordan du selv har det, og at du kun gør noget, du har lyst til. Vi bestemmer ikke rigtig over vores følelser. Så hvis du begynder at tænke lidt mere på en dreng end du plejer at gøre, så kan det være meget svært at stoppe sine følelser igen. Så jeg tror, at du skal prøve ikke at tænke så meget over, om det er normalt, at du har haft flere kærester eller ej, for hvis du har været glad for de to, du har været kærester med, så er det helt okay.
Ligesom det er forskelligt, hvornår vi begynder at blive interesseret i andre og få følelser for andre, så er det også forskelligt, hvornår vi får lyst til at kysse med andre. Det kan være rigtig rart at kysse med en, som man godt kan lide, så jeg kan godt forstå, at du gerne vil prøve det med en kæreste. Du skriver, at det ikke føltes rigtigt, da du prøvede at kysse med en anden til en s,p,k leg. Det er rigtig vigtigt, at du lytter til dig selv og om det er noget, du har lyst til. Det kan være svært at vide nogen gange, hvad man egentlig har lyst til, men det er altid godt at mærke efter indeni. Så nogle gange kan det være godt at vente med at kysse med en anden, til man er helt sikker på, at man faktisk har lyst til det.
Så mit bedste råd til dig er, at hvis du får følelser for en anden, og du har lyst til at kysse vedkommende, så er det helt okay. Så længe du mærker efter indeni, og har det godt med det, og I begge har lyst til det. Jeg er sikker på, at når du på et tidspunkt får en kæreste, som du er rigtig glad for, så giver det med kysse hinanden også helt sig selv :-)
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål, og ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Mange hilsner Pernille