Jeg vil hjem...
brevkassespørgsmål af
Stefanie
16 år
Hej Cyberhus
Jeg vil prøve at gøre en lang historie kort.
Problemet er at jeg er udvekslingsstudent, og jeg har det ikke så godt.
Jeg er så stresset, jeg sover dårligt, jeg har ondt i hovedet, jeg har kvalme og jeg har virkelig ikke lyst til at tage i skole. Der er ingen der forstår at jeg har svært ved det vi laver i skolen (fordi jeg ikke taler sproget flydende) jeg har stadig lidt svært ved at læse og skrive, men snakke går meget bedre. Jeg skal lave alle opgaver og alle de tests vi får hvilket er mindst 1 om ugen nogle gange helt op til 3 om ugen :(. Det er rigtigt svært fordi det tager det meste af min tid at læse op til det og jeg kan alligevel ikke bestå hvilket gøre mig ked af det fordi jeg prøver virkelig. Mine lærere evaluere mig som de andre elever hvilket jeg har sagt at de helst ikke skal gøre fordi jeg self er udvekslingsstudent.
Men alting kan åbenbart godt blive værre fordi der er ingen af mine venner (i skolen) der gider hjælpe mig, de siger det tager lang tid og jeg skal alligevel ikke bruge mine prøver og opgaver til noget alligevel, og hvis jeg ikke består så er det også ligemeget og de kommer også til at bruge meget af deres egen tid på mig.
Det er super hårdt og jeg havde ikke forestilt mig at det skulle gå sådan, og det eneste jeg vil er bare at komme hjem. Jeg ved godt der ikke er så lang tid tilbage, men jeg føler det går så langsomt. Hvad skal jeg gøre når jeg sidder på den anden siden af jorden og ikke bare lige sådan kan tage hjem når det passer mig? Håber i kan give mig et råd til hvordan jeg (måske) kan nyde min sidste tid og kommer igennem alt det her stres, eller synes i jeg skal give op og tage hjem selvom jeg er bange for at  jeg vil fortyde det hvis jeg gør det.
-En meget forvirret udvekslingsstudent

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt forstå at du føler dig frustreret og stresset lige nu. Du er i et andet land med en anden kultur, et andet sprog og nogle andre forventninger til dig. Når man så, oven i det, begynder at føle at man ikke kan følge med, så kan det hele meget hurtigt komme til at føles overvældende og uoverskueligt. Derfor er det også rigtig fint at du har skrevet ind til os, og jeg synes virkelig det er sejt at du har gjort dig så mange reflektioner.
Først og fremmest skal du vide at du ALTID har mulighed for at tage hjem, hvis du har brug for det. Den "dør" står altid åben, og du kan vælge at gøre det idag, i morgen, om en uge, om en måned. Det kan godt være at det koster penge og måske er lidt besværligt, men hvis du virkelig oplever at du får det rigtig skidt af det her, og at det vil gå direkte ud over dit helbred både nu og fremover, så vil jeg helt klart råde dig til at tage hjem. Pyt med penge, pyt med at du misser det sidste stykke tid. Du skal passe på dig selv!
Når det er sagt, så skriver du også at du måske kommer til at fortryde det, hvis du tager hjem, og derfor tænker jeg ikke at det nødvendigvis er den bedste løsning at tage hjem. Men du har muligheden, og den bliver du ved med at have.
Da du skrev ind til os, fik du mulighed for at formulere dine tanker på dansk. Hvordan føltes det? Gjorde det en forskel at du kunne skrive til/fortælle nogen om hvordan du har det på et sprog hvor du kan formulere dig som du gerne vil? Ofte kan det føles meget ensomt at være i et land hvor man ikke rigtig snakker sproget så godt, og hvor man derfor kan have rigtig svært ved at fortælle andre om hvordan man har det. Man kan på mange måder ikke forklare det helt godt nok, og så kan det hele føles endnu mere frustrerende, fordi man ikke kan give udtryk for sine følelser. Derfor kan det være rigtig godt at tage kontakt til nogen som har nemmere ved at forstå. Har du overvejet at ringe til din studievejleder hjemme i Danmark? Nogle gange kan det hjælpe hvis man får fortalt nogen om hvordan man har det, fordi man på den måde får rykket følelserne "ud af kroppen". Og så fylder de ikke lige så meget bagefter. Hvis det nu ikke er en mulighed at ringe til en studievejleder, så kan du ringe til den gratis og anonyme rådgivningstelefon UngpaaLinje, hvor du kan snakke med andre unge som kan genkende de følelser som du går med, og som rent faktisk kan forstå hvad du siger. Man skal ikke undervurderer hvor meget det betyder at der er nogen som forstår ens ord og lytter til ens følelser, og nogle gange kan det være nok at få det ud. Du er også altid velkommen på vores chat her på Cyberhus.
I den forbindelse skal du også huske at når noget er hårdt, så føles det som en kæmpe succes når man gennemfører det. Og man lærer noget om sig selv og at man godt kan klare det når det er hårdt. Det betyder ikke at man skal kæmpe sig igennem alting, hvis det betyder at man skal have det virkelig skidt imens, men det betyder at vi ofte er stærkere end vi tror. Det lyder også til at du havde nogle tanker om hvordan det ville være før du tog afsted. Måske skal du prøve at prioritere det højere? Altså gøre flere af de ting som du gerne ville, og prøve at give lidt slip på dine forventninger til hvordan lige klarer det i skolen. Det er jo kun 1 område, og når man er afsted på udveksling, er der sikkert rigtig mange forskellige områder som du gerne vil afprøve. Du kan eventuelt prøve at lave en liste over de ting som du husker at du gerne ville prøve, se, smage eller udforske, da du planlagde at tage afsted. Hvor mange af de ting har du opnået? Hvad har du gjort i stedet for? Er der noget du kan gøre mere af? Er der noget du skal gøre mindre af? Nogle gange skal man minde sig selv om hvorfor noget var fedt, og så huske sig selv på at gøre flere af de fede ting.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og jeg håber du tager den beslutning som er bedst for dig. Som sagt, så har du altid muligheden for at tage hjem, uanset om du vælger at gøre det nu, i morgen eller om en måned. Så måske er det på tide at prøve nogle andre muligheder af?
Kærlig Hilsen
Signe