Jeg skal på efterskole... men..
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej brevkasse. Jeg tager på efterskole i morgen, og jeg glæder mig selvfølgelig rigtig meget til at få nye venner og en masse gode oplevelser.
MEN denne sommerferie har jeg simpelthen fået mig en kæreste. Det har ligesom cuttet toppen af glæden af.
Derfor vil jeg gerne høre om I har nogle gode råd for at få vores forhold til at overleve efterskoleåret? Man hører meget om par der ikke har kunnet klare det, men vi er begge indstillede på at gøre forsøget og få det til at fungere. Jeg stoler på ham, men det ville være rart med nogle råd til at tackle det. Evt. noget jeg kan gøre for ham.

Svar:
Hej med dig
Det lyder det dejligt, at du har fået dig en sød kæreste og hvor er det godt, at du skal begynde på efterskole - det bliver et år fyldt med fede oplevelser. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver nervøs over, hvordan din kæreste og dig skal få jeres forhold til at fungere, imens du er på efterskole. Du spørger direkte, om jeg kan komme med nogle råd til at tackle det, og det vil jeg så prøve.
For det første har din kæreste jo hele tiden vidst, at du skulle begynde på efterskolen efter ferien. Jeg tænker, at han var ikke begyndt at komme sammen med dig, hvis han ikke troede på, at I nok skulle klare det. Som du selv skriver, så er I begge indstillede på at få det til at fungere, og det er ihvertfald første skridt på vejen til, at det hele nok skal lykkedes.
For det andet skriver du, at du stoler på ham. At kunne stole på hinanden er noget af det allervigtigste i et forhold. Jeg synes, at noget af det du kan gøre er at snakke med din kæreste om, at I skal stole på hinanden. Det er ikke nok, at du tænker på, at du stoler på ham. Det bedste er altid at få fortalt det, man tænker. Så fortæl din kæreste, at du stoler på ham og snak med ham om, at I begge skal stole på hinanden og være ærlige.
Når man begynder et nyt sted, oplever man altid mange nye ting og får mange nye venner i starten. For at undgå, at din kæreste føler sig holdt udenfor, så sørg for at fortælle ham om alle de oplevelser du har, og fortæl ham om hvem dine nye venner er. Samtidig er det vigtigt også at lytte til de ting han oplever i sin hverdag, så han også føler sig vigtig.
En ide kunne være, at I lavede en aftale om at ringe sammen fx hver aften i en halv time. Så kunne I skiftes til at fortælle, om de oplevelser I har haft den dag, og give sig tid til at både lytte og fortælle.
Er I lidt mere til den kreative side, så køb to billige dagbøger/notesbøger. Så giver du din kæreste den ene, mens du selv beholder den anden. Hver aften skal I begge skrive i jeres bog et par linjer om, hvad I har oplevet, og hvad I har tænkt på hele dagen. I må også gerne tegne, male eller sætte billeder i den. Næste gang I så ses kan I bytte bøger og så læse om hinandens oplevelser og tanker. Så skriver I videre i den nye bog, og bytter bøger igen næste gang i ses. På den måde kan I lave jeres helt egne private kæreste-dagbøger.
Når I så endelig ses, så sørg for at lave noget hyggeligt sammen og tag ud og opleve noget. På den måde får I begge nogle rigtig hyggelige stunder at tænke tilbage på indtil I ses igen.
Jeg ønsker dig held og lykke med kæresten og efterskoleopholdet.
Venlig hilsen Mette