Jeg knust og fovirret
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Min kæreste og jeg har været  sammen i snart 4 måneder. Han er nu begyndt og blive lidt afvisende.  Han bliver let jaloux; og hurtig irriteret. Jeg holder vildt meget af ham; han holder også af mig. Men jeg vil gerne kunne vide om han tænker på mig når vi ikke er sammen eller skriver. Tror du han tænker på mig, og savner mig?

Svar:
Hej Anonym
Det er bestemt ikke sjovt at føle sig afvist og være usikker i sit forhold, og derfor synes jeg også det er godt at du skriver og deler dine tanker.
Lad mig med det samme sige at der ikke er andre end din kæreste der kan svare på om han tænker på dig og savner dig når I ikke er sammen, så der kan jeg ikke give dig et svar. Men jeg vil meget gerne dele mine tanker om din situation...forhåbenligt kan de være brugbare for dig.
Først og fremmest tror jeg du skal gøre klart med dig selv hvad den her tvivl handler om. Har du altid haft den her tvivl om han tænker på dig, og savner dig eller er det tanker som er kommet efter du er begyndt at opleve ham som afvisende?
Jeg spørger fordi lige præcis sådan nogle tanker om hvad ens kæreste mon tænker ofte opstår i det øjeblik hvor man bliver usikker på forholdet, og hvis det også er tilfældet for dig så tror jeg det giver mere mening at fokusere mere på de ting der gør dig usikre i jeres forhold end på hvad han tænker når I ikke er sammen.
Du skriver at han er begyndt at blive afvisende, og det tolker jeg sådan at han ikke altid har været sådan. Jeg tænker derfor også at det er meget naturligt at du bliver usikker...det tror jeg de fleste ville blive.
Har du fortalt ham hvordan du oplever at han har ændret sin adfærd, og hvad det er for nogle følelser det sætter gang i hos dig. Hvis ikke du har tænker jeg at det vil være en god idé at gøre. Jeg ved godt at det kan være svært at konfrontere ham på den måde, og der er selvfølgelig også en risiko for at han bekræfter dig i at han ikke længere føler det samme for dig som han har gjort tidligere.
MEN...det kan også være at det er nogle helt andre årsager til at han har ændret sin adfærd som i bund og grund slet ikke har noget med dig og jeres forhold at gøre? Det kunne være problemer eller tanker i forhold til skole, forældre, venner eller noget helt andet som han bruger en masse energi på og derfor ikke har samme overskud til jeres forhold som han plejer. Den eneste måde du kan blive klogere på det er ved at spørge ham direkte. Måske har han ikke selv tænkt over at han har ændret sin adfærd. Det kan også være at han godt ved at noget er anderledes, men at han ikke selv tør fortælle dig om hvad det hele handler om.
Hvis ikke du allerede har fortalt ham hvad det er du oplever og hvordan du har det med det synes jeg du skal gøre det. Det er den eneste måde du kan blive klogere på hvad det er han tænker og hvad det er der foregår indeni ham.
Jeg håber du bliver klogere på hvad det er der sker mellem jer og at I sammen kan finde ud af en løsning.
Mange hilsner
Niels-Christian