Jeg kaster op når jeg bliver nervøs over en fyr
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg har et problem. Jeg er begyndt at få kvalme og er ved at kaste op nogle gange. Det er virkelig irriterende og jeg synes også at det er lidt pinligt. Jeg har rigtig mange ting at tænke på for tiden (min veninde har prøvet at begå selvmord, min bror skal snart opereres) så det kan også godt være derfor og så synes jeg også at det bliver værre når jeg ryger (men det er underligt det først kommer nu da jeg har røget i ca 2 år) det kommer også når jeg er sammen med drenge som er interesseret i mig eller som jeg er interesseret i. Da jeg var til fest den anden dag, kyssede jeg med en dreng og lige bagefter blev jeg nød til at styrte ud på toilettet fordi jeg var ved at kaste op. Jeg har endnu ikke kastet rigtigt op, de der reflekser kommer bare og så kommer der nogle gange en "kast op lyd". Men det kom også inden jeg havde kysset med ham... bare ikke lige så meget. Det kan godt være fordi jeg følte mig usikker til festen, men det er også bare underligt fordi jeg snakkede og dansede med en masse og havde det rigtig sjovt. Det kan også godt være at det er fordi jeg hele tiden tænker på at jeg ikke vil have at det sket og så sker det. Jeg har en fortid hvor jeg har følt mig meget usikker og har haft lav selvtillid. Jeg er ved at blive mere selvsikker men arbejder stadig rigtig meget på det. Det er også rigtig frustrerende. Der er tit fyre der er interesseret i mig så jeg burde ikke være usikker men det er jeg alligevel og jeg kan ikke finde ud af hvorfor.. jeg føler mig ikke usikker i forhold til mit udseende så det er virkelig underligt. Det kom meget da jeg begyndte at se en fyr der er nogle år ældre end mig. Jeg kunne slet ikke være sammen med ham fordi jeg var ved kaste op hele tiden så jeg blev nød til at sige at jeg skulle gå fordi jeg syntes at det var så pinligt. Men da det startede så jeg ikke nogen fyre så jeg er lidt forvirret over om det overhovedet er det... Jeg er bare virkelig forvirret ): håber ikke min besked er for indviklet. Tak på forhånd(:

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du syntes det er irriterende og bliver forvirret, når du pludselig begynder, at få kvalme og føler du skal kaste op. For det lyder virkelig ikke til og være rart, især ikke fordi du oplever det så tit.
Men det er faktisk ikke helt unormalt, at nogle personer begynder at kunne få kvalme, når de bliver nervøse, føler sig presset eller får præstationsangst. For det er helt forskelligt hvordan personer kan reagere på ting og kroppen kan sagtens reagere fysisk på den måde. For eksempel er der også nogen der begynder at svede, bliver svimmel eller begynder at ryste lidt.
Jeg syntes det er virkelig fedt du har arbejdet på, at få bedre selvtillid og det er lykkedes for dig, at komme en del af vejen. Det er også rigtig godt du har skrevet ind til os for, at få hjælp til det du går rundt og kæmper med.
Så selvom det ikke er unormalt, man kan få kvalme af de ting du oplever, syntes jeg du skal få gjort noget ved det, da jeg ikke syntes du skal acceptere du får det sådan. Så jeg tror det ville være en rigtig god idé for dig, at få fortalt det til dine forældre og så få bestilt en tid hos din læge og få det tjekket. Det kan jo også være, du har en sart mave eller fordøjelsessystem, som har brug for noget behandling for, at det kan komme i balance igen.
Uanset hvad det kan være, så er der en god chance for at lægen kan hjælpe dig med at få det bedre. jeg vil også foreslå dig chatten her i Cyberhus, for her sidder der også voksne der vil lytte og prøve at hjælpe.
Jeg håber du kan bruge svaret
Med venlig hilsen Paw