Jeg kan snart ikke mere...

brevkassespørgsmål

Jeg kan snart ikke mere...

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej cyberhus. Det skal lige siges at jeg har skrevet ind et par gange om samme problem, men det her bliver sidste gang. Jeg sætter stor pris på jeres rådgivning og jeg tager hvert et ord til mig. Jeg synes i skal vide hvordan det ser ud nu efter det store dilemma jeg havnede i for omkring 4-5 måneder siden da min kæreste slog op. Første brev hed "fra jeg elsker dig til intet vare evigt" og næste hed "Nu er det nok". Her for lidt siden tig han selv kontakt til mig igen, efter at have set ham i løbet af en hel uge på hans nye skole, han hilste ikke, men jeg lod til gengæld også som om jeg ikke så ham. Først skrev han til min bedste veninde, hvilket pissede mig fuldkommen af, selvom det mest var hende der første samtalen, og der ikke var hjerter og det kun var 1 gang hver anden uge! Men derefter kontaktede han mig?? Han begynde at ringe til mig engang om ugen for at høre om hvordan det gik, og vi snakkede i 1-2 timer ad gangen. For 3 uger siden skrev han sms'er og kontaktede mig ret meget på facebook, og pludselig havde vi haft kontakt hverdag, og for en uge siden, begynde han at lave hjerter til mig?? Jeg troede selvfølgelig at det var en fejl, og blev faktisk ret sur og skrev at han havde sendt beskeden til en forkert, men han sagde at den bevist vare blevet sendt til mig. Jeg troede derfor bare at det var en smutter, men om aftenen da han skrev godnat, sendte han et hjerte til mig igen?? jeg svarede med et hjerte for at finde ud af om det var med vilje, og han sendte fandme et igen. Nå, men vi snakker stadig hver eneste dag, og jeg skal hjem til ham om et par dage, da han selv har inviteret mig derhjem og det var intet problem, da jeg troede han ville have mig tilbage... Indtil han spurgte om jeg også ville sove der... Nu er jeg bange for at jeg igen bare skal udnyttes. Men altså, sidst da han brugte mig, havde vi slet ikke snakket sammen, kun da vi aftalte det. og han tog ret meget afstand til mig da vi sov. Han er ligesom anderledes nu, og han accepterede at jeg valgte at sige nej til at sove der, men jeg skal spise med, sammen med hans forældre og søster?? jeg tænker lidt, hvis det eneste han ville var at sove med mig, ville han vel have aflyst hele aftalen for at flytte den til et mere passende tidspunkt for mig. Fordi jeg sagde at jeg havde for travlt? men det gjorde han ikke, han skrev det var iorden til at vi måtte finde en anden dag? Altså hvad har han gang i? Han skriver til mig hverdag, invitere mig hjem til ham, ringer til mig, kontakter mig, og vi skriver med hjerter, og det er vist lidt flirt. jeg vil ikke unyttes igen, men jeg tror heller ikke det er det han vil.. Fordi han er meget sødere end på det tidspunkt, og han er begynd at snakke med alle de venner han droppede på samme tidpunkt som da han droppede mig? Her forleden modtog jeg en besked hvor han var sammen med den bedsteven han havde fra skolen, som var som en bror for ham? som han helt havde droppet, ligesom mig? han snakker ikke med nogen piger mere? kun mig.. Han ringer mig op, selvom han er sammen med sine venner? Præcis ligesom da vi var sammen.. Nu er jeg rigtig bange for at blive såret igen, for selvom det stærkt virker som om han vil have mig tilbage, har han jo overrasket mig før.. hvad vil han? og hvad skal jeg gøre. Han er ikke en dreng med mange piger, så han er ikke sådan en med flere på en gang. jeg tror den ikke der var noget med den anden pige. kun at han har følt sig presset på sit nye gymnasie og brugte det som undskyldning.

Svar:

Hej

Det varmer dejligt at høre dine tanker om rådgivningen i Cyberhus, og det er bare super at du vælger at bruge Cyberhus i søgen efter mening.

I forhold til dine spørgsmål om dig og din kæreste/x-kæreste, så lyder det lidt som om at du er havnet i en situation, hvor du er blevet delt i 2. Jeg kan prøve at dele det op, så det forhåbentlig giver lidt mening.

1. På den ene side har du oplevet at blive såret af et menneske du holder af. Og så er det helt naturligt du beskytter dig selv imod at blive såret igen. Det ville de fleste andre mennesker også gøre.

2. På den anden side føler du dig måske stadig draget imod dette menneske pga. følelser. Dette er et helt normalt billede af to mennesker, som har været i et forhold, måske haft det lidt svært, men følelserne, måske lysten, er der stadig.

Du skal vide, at selvom dette kan føles som en virkelig vanskelig situation, så er det faktisk en helt normal situation at komme i, og du er bestemt ikke den eneste som har oplevet det, altså at føle sig delt på den måde. For vi mennesker er følende mennesker. Det vil sige at vi har følelser, som gør at vi alle sammen igennem livet vil mærke vores kærlighed blive udfordret. Vi har nemlig ikke altid kontrol over vores følelser eller de situationer vores følelser kan bringe os i. Og slet ikke kontrol over andres følelser. Vi vil højest sandsynligt prøve at blive såret igen her i livet, på en eller anden måde.

Men der er faktisk nogle ting man kan prøve at huske på, når man står i sådan en situation. For hvad skal man gøre? Tage afstand fra det menneske som forsøger at komme i kontakt med dig? Eller kaste sig ud i et forhold, og måske blive såret igen eller måske IKKE blive såret igen?

Jeg tænker at kun DU kan have det helt rigtige svar, som passer helt til hvem du er og hvilke følelser du har indeni dig. Men derfor vil jeg selvfølgelig gerne prøve at hjælpe.

I sådan en situation er mit bedste råd at du forsøger at mærke efter nogle ting i din krop og overvejer dem grundigt før du vælger, og jeg vil rigtig gerne nævne et par stykker, som jeg håber at du kan bruge.

1. Hvad har du lyst til? - Her tænker jeg at du mærker godt efter hvad du har lyst til, også selvom det kan være rigtigt svært, men ved at mærke godt efter, er det faktisk muligt at få en idé om hvilken vej man har lyst til at gå eller ikke at gå. Her kan du evt. skrive det ned på et papir, sådan en slags Hvorfor/Hvorfor Ikke-liste.

2. Få skabt noget ro til dine tanker. Følelser kan ofte være stærkere end tanker, men ikke desto mindre får du brug for dine tanker i sådan en situation til at vælge hvad du vil. For med kærlighed handler ens valg om en balance imellem fornuft og følelser.

3. Få et overblik. Det du kan gøre er at få snakket med fyren. Ikke bare over sms eller chat, men sådan en rigtig snak, for en sms siger slet ikke lige så meget som et ansigtsudtryk eller som et brev gør. På den måde vil du få afklaret nogle ting i forhold til hvad han vil og hvad du vil, og så bliver det måske lettere at få et overblik. Hvis det kan være svært at få sagt ansigt til ansigt, så er et brev faktisk en god måde at få talt om følelser på.

Så i bund og grund er det vigtigt at - balancere imellem følelser og fornuft, mærke efter hvad du har lyst til, og om du er tryg ved det. Og den bedste måde er ved at skabe sig noget ro og et overblik over hvad der sker.
Det er ikke et svar til hvad du skal gøre, men jeg håber at det kan hjælpe dig til at vælge lige præcis hvad du har lyst til, og som du føler kan være rigtigt at gøre.

Et råd til fremtiden... Jo ældre vi bliver, jo bedre bliver vi til at mærke denne balance, og det lyder til at du allerede er startet godt ud, så måske ender du med at være én af de mennesker som er rigtige gode til at mærke efter imellem følelse og fornuft.

Jeg håber at du kunne bruge mit svar.

Mvh

Casper