Jeg kan godt lide at være alene
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus Jeg har to jobs, begge to i Superbrugsen, bare i to forskellige byer. Når jeg ikke er på arbejde laver jeg lektier, og maler, spiller musik eller går ture i skoven for at tage billeder. Ellers læser jeg, jeg læser mange bøger, især faglitteratur. Så kan jeg godt lide at ekspementere med make-up. Jeg går meget efter Kristen Stewarts look. Jeg er næsten aldrig sammen med venner, men jeg er bange for at de finder nogle nye venner, og de så ikke gider mig. Og jeg er bange for at jeg ender med slet ikke at have nogle venner. Er det unormalt at man tit er alene`?

Svar:
Hejsa
Det lyder som om, du har meget at se til i hverdagen med forskellige jobs, lektier og fritidsaktiviteter. Dejligt, at du har noget som du brænder for, og som fanger din interesse så meget, at du bruger meget af din tid på det. Nogle vil nok misunde dig for det.
Du spørger, om det er unormalt, at man tit er alene. Hvis det er tilfældet, så er jeg meget unormal. Personligt kan jeg godt blive helt træt i hovedet, hvis jeg flere dage i træk er sammen med andre konstant.
Jeg synes, det er rart at sidde lidt for mig selv og lave lige, hvad jeg har lyst til. Og sådan tror jeg, der er mange, der har det, men det er selvfølgelig forskelligt fra menneske til menneske, hvor social man er.
Udfra det du skriver, kan jeg forstå, at du er lidt nervøs for at miste de veninder, du har, fordi du ikke ser dem så tit. Det er selvfølgelig vigtigt, at man ikke kun lever i sin egen lille verden, men at man også ser sine veninder af og til. Venskaber skal passes og plejes lidt ligesom en blomst, der skal vandes - ellers så visner den. Det kunne måske være en god idé, at du planlægger nogle uger frem, hvornår du har tid og lyst til at ses med dine veninder. Du kunne også se flere af dine veninder på én gang, og dermed slå flere fluer med ét smæk.
Hvis du synes, at det kniber med at få tid til både dine hobbyer og dine veninder, kunne I måske sammen lave noget af det, som du elsker – male eller måske lægge make-up på hinanden. Det kan være rigtig hyggeligt, og af og til kan det også være meget rart at høre, hvad andre synes om det, som man går og laver (og er god til ). Måske har de nogle tips til dig, som du kunne gøre brug af – og omvendt.
Afslutningsvis vil jeg minde dig om, at du jo ikke behøver at være sammen med dine veninder hele dagen, men bare kan nøjes med at se dem et par timer af gangen.
Husk, det er helt normalt at have noget alene tid og det kan være noget så dejligt, men nogle gange er det også rart at have nogle veninder, som man kan dele sine minder med. Jeg håber, du har fået mod på at invitere nogle af dine veninder over til en make-up tøse aften eller noget andet.
Mange gode hilsner
Simone