Jeg har meget små bryster.

brevkassespørgsmål

Jeg har meget små bryster.

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 9 år 1 måned siden

kære ch.

Jeg er 14 år og har MEGET små bryster... Jeg kan næsten ikke udfylde en 65A bh. :( Det gør utrolig ked af det og usikker i sær eftersom mange folk af en eller anden grund tit kommenterer på det. Jeg er i det hele taget meget spinkel og tynd af bygning, ikke undervægtig, men er bare meget uden former og ville have meget godt af tage på. Har det noget med det at gøre.? Jeg har også hørt at det hjælper hvis man er i voksealderen og drikker mælk.? Jeg er bare rigtig ked af det, for føler mig ikke rigtig som en pige.... Og også: Kan man arve bryststørrelse fra sin fars side? Fordi alle pigerne fra min fars side har været sent udviklet, men har endt med at få relativt mange former. Men det er ikke rigtig tilfældet fra min mors side, selvom hun selv har en rimelig størrelse. Er der overhovedet noget jeg kan gøre? :(

Svar:

Hej med dig

Det lyder som om, det fylder meget for dig, at du ikke synes, dine bryster er store. Det er forståeligt, at det fylder meget for dig, og at du ikke synes, det er særlig fedt at være usikker på dig selv. Du er bestemt ikke ene om det - der er mange andre, som har stået i en lignende situation. Kvinders bryster er et følsomt emne, fordi mange føler, at der er et ideal, som man skal leve op til, før man er god nok. Derfor kan kvinder med små bryster let komme til at føle sig forkerte, og - som du skriver - ikke rigtige piger. Det er rigtig ærgerligt, men samtidig en følelse, som mange kan genkende.

Ens bryster starter med at vokse i puberteten og vokser indtil man er omkring 20 år. Du er 14 år nu og har derfor nogle år at løbe på, inden de er færdigudviklede. Nogle kvinder ender med store bryster og andre med større. Det hænger blandt andet sammen med dine gener - men man kan ikke, på forhånd, regne ud, hvilke gener, der er i spil. Du spørger, om dine brysters størrelse kan hænge sammen med, at du er spinkelt bygget, og det kan det godt til dels. Bryster er nemlig lavet af en stor del fedt. Nogle oplever at de får større bryster, hvis de tager på - men de tager også på andre steder. Man kan nemlig ikke bestemme sig for, at fedtet skal sætte sig på en bestemt del af kroppen.

Du spørger også, om der er noget, du selv kan gøre. Der findes mange råd rundt omkring, men sandheden er, at hver kvinde reagerer forskelligt, så hvad der virker for en, virker ikke nødvendigvis for alle. Og indtil videre er der ikke noget, som med sikkerhed kan gøre en forskel. I forhold til rådet med at drikke mælk, er det altså heller ikke bevist, at det hjælper. Derfor kan du overveje, om du skal forsøge at acceptere tingene, som de er, i stedet for at prøve en masse ting, som formentlig ikke virker, ligesom du kunne tænke dig. Det lyder som om, der generelt er en masse tanker i dit hoved omkring dine bryster. Du skriver, at andre kommenterer, at de er små, og at du føler dig usikker på dig selv - og jeg kan godt forstå, at du ikke synes, er særlig rart. I virkeligheden siger det mere om de andre, end om dig, tænker jeg. Hvis de ikke kan acceptere en bestemt kropstype, så har de et meget snævert syn på verden. Alle kvinder er forskellige og smukke på hver sin måde. Derudover er det ikke kun brysterne, som gør en feminin - derfor er det ikke kun dem, som bestemmer, om man er en rigtig pige. Jeg er sikker på, at du har mange træk, som er smukke og feminine - også selvom du måske har svært ved at se det lige nu. Jeg vil opfordre dig til at skrive en god ting om dig selv ned, hver gang nogen siger noget dumt om dig. Kig f.eks. godt på dig selv i spejlet og skriv det ned, som du synes om ved dig selv, og som gør dig feminin. Du kan så vælge at læse tingene højt for dig selv, når du føler dig usikker på dig selv.

Det bliver ikke nødvendigvis bare let for dig, og måske kunne du få brug for nogen at snakke med. Her kan jeg anbefale at du snakker med en god veninde om dine tanker. Hvis du har brug for noget sparring fra en voksen, så er du også meget velkommen til at logge på vores 1-1chat.

Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele.

Mai

Mais billede
Mai har svaret på dette spørgsmål