jeg har et specielt forhold til min lære.
brevkassespørgsmål af
J
14 år
Hej...
Jeg er en pige på 15 år jeg går i 8 klasse. Jeg har et underligt forhold til min lære.
Det hele startede i december sidste år, hvor jeg valget at fortælle min lære om min problemer, med mine veninder, der hjemme osv. det var rigtig rat endelig at kunne snakke med nogle om hvordan jeg havde det.
Vi begyndte så at snakke mere og mere sammen, og har nu fået et specielt bånd til ham, han er som en slags ven for mig. men det hele ændet sig her for ca 3 månder siden. Han begyndte at tage på mine bryster, og tage mig på røven, men det er ikke engang det værste, her for to uger siden snakkede vi sammen. Åltså vi slås meget for sjov, men denne her gang var det underligt har begyndte at tage sin hånd ned til min fisse, jeg prøvede at fjerne den man han holdte mine hænder væk!!!
Jeg holder stadigt meget af ham men jeg synes ikke at der rat at han går rundt og tager på mig. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, og jeg skal sige noget til ham eller om hvad jeg skal.
Hilsen J

Svar:
Kære J.
Det er rigtig godt, du skriver herind, da det du skriver om er meget vigtigt at snakke om. Det er på INGEN måde okay, det din lærer gør ved dig. Ikke nok med, at det ikke er okay, at han gør noget ved dig, du ikke vil have, så er det også ulovligt, fordi han er din lærer og du er under 18. Det kan han altså komme i fængsel for. Det er slet ikke i orden, og det skal stoppe. Derfor er det meget vigtigt, at du fortæller det til nogen. Det lyder ikke som om, du overhovedet bryder dig om det, han gør, og oven i det, lyder det heller ikke som om, han rigtigt respekterer dine grænser. Det sætter for alvor alarmklokker igang hos mig. Det kan være svært at se faren, når man stoler på nogen, men du bliver nødt til at overveje risikoen for, at han måske ikke stopper, hvis du beder ham om det. Jeg synes derfor, du skal undgå at se ham alene igen, og så straks fortælle det til nogen, så du kan være sikker på, at han ikke ender med at gøre dig mere fortræd. Det er rigtig hårdt, at det på denne måde lidt ender med at være dit ansvar at det stopper, og det kan være rigtig svært, når man ikke ønsker at "skabe drama" eller såre nogen, man holder af. Men det er bare så forkert som det kan blive, det han gør, og derfor er han ikke din ven. Det er en hård erkendelse, det kan jeg godt forstå, for det lyder som om, du er ret glad for ham. Men det er desværre noget du, for din egen sikkerhed, må se i øjnene. Der er ingen, der har ret til dig og din krop, du skylder ikke nogen noget, og det er ALDRIG okay eller din skyld, hvis nogen overskrider dine grænser på denne her måde. Det er ham, der er noget galt med, og ham der gør noget forkert og er skyld i noget her. Ikke dig. Det er DIN krop og DINE grænser. Du fortjener respekt og det giver han dig ikke. Jeg håber virkelig, det stopper, så du ikke skal gå og føle dig utryg længere. Jeg håber også, du vil tænke over de ting, jeg har skrevet, og at det hjælper dig.
Sophie