Jeg har et kedeligt liv, men jeg drømmer om et storslået ét.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg er 16 år ( snart 17, wuhuu! ) og går til daglig på HTX, det har jeg dog fortrudt at jeg valgte, det er simpelthen så kedeligt, min hverdag er skod, jeg står og skal skifte uddannelse men ved sgu ikke hvornår det bliver til noget, det skal lige siges at jeg er ret intellegent på visse områder men føler mig pisse dum fagligt, på trods af at jeg taler flydende engelsk, der er mange ting der går mig på, det danske uddannelses-system, at jeg aldrig kommer til noget fester, folk der laver DIN MOR jokes, folk der har noget imod homoseksuelle, biseksuelle og andet godt, jeg er meget tolerant men det er unge mennesker sgu nok ligeglad med, jeg vil virkelig gerne have en kæreste, nogle flere venner, jeg synes selv jeg er interessant, sjov og har meget at byde på men mine venner er nok ikke enige, da de aldrig rigtig skriver til mig, tit føler at jeg er akavet eller lignende, jeg lyder måske meget sarkastisk når jeg skriver alle de her ting men ved ikke hvordan jeg ellers skal forholde mig til tingene mere, hvis ikke jeg bliver til noget stort i livet vil jeg nok leve et trist liv, min hverdag går for det meste med at læse om, høre eller se musik på nettet, det er meget specifikt skal det lige siges, jeg hører for det meste kun EDM ( Electronic Dance Music ) imens jeg skriver det her indlæg sidder jeg og ser med på streamingtjenesten Twitch mens Ultra Music Festival er igang ovre i USA og jeg drømmer mig væk til et bedre sted med glade mennesker og god musik, jeg vil virkelig gerne blive til noget stort, en DJ / Producer der kan underholde mennesker og gøre noget godt med de resourcer jeg ville have, jeg har ikke mange venner, jeg vil gerne have et succesfyldt liv ligesom så mange andre unge der har masser af venner, kærester, drukbilleder på sin facebook med en masse likes, jeg er da også jomfru, kan ikke lige se hvordan jeg skal komme af med min mødom da der helt sikkert ikke er én eneste pige jeg kender som er interesseret i mig, det skal lige siges at jeg har ikke har nogle problemer derhjemme, har nogle gode forældre som har opdraget mig godt, men som nok tit ikke forstår mig, jeg har et kedeligt liv, jeg render rundt med hvad folk vil kalde for store ambitioner og drømme i et land som Danmark, men jeg kan ikke se mig selv lave noget andet end det jeg gider.. det er nok lidt af en mundfuld, men håber da at i godt kan hjælpe / vejlede mig for jeg er LOST, vildledt, jeg har et rodet liv som meget snart gerne må få en positiv ændring, det har jeg brug for, SUCCES og en personlig sejr, mit selvværd er da også lavt samt min selvtillid. På forhånd TAK fordi at i gider hjælpe folk som mig der virkelig har brug for et skub på vej ud i livet.

Svar:
Hej!
Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er frustrerende at tænke, at dit liv er kedeligt. Jeg tror mange kender til følelsen af at man gerne vil opleve noget og udleve noget og det er helt normalt! Det er også normalt at man kan tænke at ens liv ikke er sådan, som man går og drømmer om.  Det lyder til, at du har en masse gode drømme om fremtiden. Det synes jeg er godt! Det er vigtigt at turde drømme stort og have forhåbninger om hvad man kan blive til, men det er også vigtigt ikke at fortabe sig i drømme og helt miste interessen i ens nutid. Nutiden har også en masse at byde på.
Du skriver i dit brev at du har et kedeligt liv. Men jeg hører samtidig også, at der er en masse gode ting i dit liv! Du har ingen problemer hjemme, du er intelligent og taler flydende engelsk, du er tolerant, sjov og har meget at byde på. Det er alle sammen værdier du kan være stolt af og som du kan bruge til at komme frem i livet som den du gerne vil være! Når jeg læser dit brev, så hører jeg en længsel efter at livet skal tage en positiv drejning. Nogle gange skal man selv sørge for at livet tager en bestemt drejning. Selvfølgelig kan der være omstændigheder, der gør livet kedeligt og trist og som man ikke selv er herre over, men der er altså også ting man selv kan påvirke.
Sådan som jeg læser dit brev så er der 3 ting, der fylder rigtig meget lige nu: 1) uddannelse, 2) kæreste, 3) venner. Jeg vil prøve at give dig mine tanker om de tre ting samt råd til hvordan du eventuelt kan påvirke dem herunder:
1) Uddannelse er en rigtig svær beslutning. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det kan føles lidt uoverskueligt. For det første tror jeg det er vigtigt at huske på at uddannelse ikke altid er sjovt og spændende. Næsten alle uddannelser indebærer fag man synes er kedelige eller lange dage til kl. 15. Men andre gange er det fedt og det er jo også en god måde at få set klassekammeraterne på, lærer noget nyt og komme et skridt videre sit drømmeliv. Når man skal vælge uddannelse, så tror jeg det er vigtigt at man lytter på hvad man selv gerne vil. Både lige nu, men også på sigt. Er der en uddannelse du tænker kunne være spændende lige nu og er det så også en uddannelse, du kan bruge på sigt. Det kan være svært at vide hvad man får brug for i fremtiden, så derfor er det vigtigt at det også er noget du kunne tænke dig nu. Hvsi du synes det er alt for svært at vælge, så kan det være din nuværende skole har en studievejleder du kan spørge til råds? Det kan være rart at snakke med en anden om ens tanker omkring uddannelse og livet generelt, særligt en der ved alt om hvilke uddannelser der er og hvad de har at byde på.
2) I forhold til at finde en kæreste, så kan jeg godt forstå du gerne vil have en. Det er jo dejligt at have en at holde af. En som også holder af en. Det er jo svært at svare på hvornår en kæreste dukker op, fordi det ved man ganske enkelt ikke. Du skriver, at der ikke er nogle af de piger der kender dig, der er interesseret, men det handler jo i lige så høj grad om hvem du er interesseret i. Man skal jo ikke have en kæreste bare for at få en kæreste. Det lyder ikke umiddelbart som om du har forelsket i nogen bestemt, men måske mere forelsket i ideen om en kæreste?
Du skriver, at du har en masse at byde på, så det skal du måske turde vise pigerne omkring dig? Eller i hvert fald de/den pige(r) du tænker kunne have kæreste potentiale. Det kræver selvfølgelig gåpåmod og man skal jo være klar på at den pige ikke nødvendigvis har det på samme måde som en selv, men på den anden side kan det jo også være at hun har ventet på lige præcs dig?
3) Du skriver, at du ikke gider med til festerne og at du nogle gange kan føle dig akavet. Jeg tror mange kan genkende følelsen af at føle sig akavet når man er sammen med andre. Det aller vigtigste råd jeg kan give dig i den forbindelse er at være tro mod dig selv og den du er. Hvis man prøver at være den man tror vennerne gerne vil være sammen med, så bliver man for det første nok aldrig helt tilfreds med de venner og for det andet så bliver det akavet, fordi man hele tiden er en anden og derfor ikke kan slappe af i andres selskab. At turde være sig selv og tro på at den man er er god nok, er faktisk rigtig svært! Det kræver mod og tid. Du lyder til, at kende dig selv rigtig godt og stå ved dine valg og tanker og det er det første skridt på vejen til også at turde være sig selv med andre. Du skriver også, at dine venner nok ikke finder dig interessant nu de ikke skriver til dig. Skriver du til dem? Ved de at du er interesseret i dem? Det kan måske lyde lidt provokerende når jeg spørger sådan, men det er faktisk rigtig venligt ment. Nogle gange kan det nemlig være godt at blive mindet om at man også selv kan tage første skridt. Jeg ved ikke, ud fra dit brev, om du faktisk prøver at kontakte dem, men hvis ikke du har prøvet det, så synes jeg det kunne være fedt hvis du havde mod på at skrive til dem om I ikke skulle finde på noget at lave sammen. Send et signal om at du gerne vil være deres ven. Jeg ved godt, at det kan være angstprovokerende at skulle skrive, for man ved jo ikke hvordan de vil reagere, men nogle gange er det godt at tage en chance.
Du skriver på et tidspunkt i dit brev, at et succesfuldt liv er når man har mange venner og en kæreste og drukbilleder på facebook, som får mange likes, men succes er jo også mange andre ting end de ting. Et succesfuldt liv kan også være det liv hvor ens venner er rigtige og gode venner, og ikke bare 428 "venner" på facebook, hvor over halvdelen er nogle man har hilst på en enkel gang. Hvor ens kæreste er hende man bare ikke kan leve uden og ikke bare en man har for at det skal se perfekt ud. Og hvis man selv kan lide de billeder man lægger op på facebook, er det så nødvendigt at andre skal like dem? Jeg mener ikke at man ikke kan have succes hvis man har 428 venner på facebook, eller får en masse likes for ens billeder, for det tror jeg helt klart at man kan. Jeg skriver det fordi, det er vigtigt at huske på at succes er mange ting og et lykkeligt, succesfuldt liv kan ikke nødvendigvis ses på ens facebook profil.
Som sagt er det helt okay at drømme om et storslået liv, men husk også at leve nu! Jeg håber at du oplever succes i dit liv og at et nyt syn på tilværelsen kan give dig lidt forbedret selvtillid og selvværd! Det har du fortjent!
Med venlige hilsner Astrid