Jeg hader min klasselærer
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus.
Jeg har et lidt nedern problem. Jeg HADER min klasselærer, efter vi fik 3 nye klasser har jeg virkelig hadet ham. Han er simpelthen for meget.
Jeg ville gøre alt for at få en anden lærer. Hvis vi skal have ham næste år, så tror jeg seriøst at jeg dør... Kan ikke holde ham ud, hans stemme er frygtelig.
Hvis i har nogle gode tips til hvordan jeg overlever ham, så ville jeg blive meget glad.
P.S Jeg har snakket med min mor om det, men hub siger bare at jeg skal vende det om til noget positivt. det kan jeg virkelig ikke :-( Tak på forhånd...

Svar:
Hej med dig
Det er godt, at du snakker med din mor om problemet og ligeledes skriver herind til Cyberhus, det kan nemlig ofte hjælpe at høre andres råd og ligeledes holdning til et problem, der fylder meget for dig lige nu. Du skriver ikke hvorfor du er træt af din klasselærer, men kun at han har en frygtelig stemme. Du vil gerne have nogle råd til hvordan du "overlever" din klasselærer. Først og fremmest er der ikke noget at gøre ved, at han har en træls stemme - sådan er han født. Der er nemlig noget ved os alle sammen som ikke er perfekt, selv dig og mig.
Derfor kan du bruge det her problem konstruktivt og se det som en måde hvorpå, du kan udvikle dig selv og din tolerance over for andre mennesker - det kan også komme dig til gavn senere i livet at du lærer at omgås mennesker du ikke nødvendigvis bryder dig om. For vi kan ikke undgå at skulle arbejde sammen med eller være i selskab med mennesker vi ikke bryder os om en gang imellem. I stedet for at du i skolen fokuserer på hvor træt du er af din lære, tænker jeg at du kan vende det "indad" og faktisk flytte fokus fra ham til dig, således at du tænker over hvordan du selv reagerer og lære at kontrollere det. Dermed ikke sagt, at jeg tror der er noget "galt" med dig, men blot at jeg tror det vil hjælpe dig væk fra dine negative tanker omkring din klasselære. For jo mindre du kan bruge krudt på at tænke de her negative tanker, jo flere ressourcer kan du bruge på dit skolearbejde, som jo nu engang er en af de vigtigste ting ved skoletiden. På den måde kan du faktisk ende med at lære rigtig meget af dig selv - og det må da være en af de positive konsekvenser ved dit problem.
En ide kunne være, at hvis det en dag er helt galt kan du efter skole tage hjem og slå på en boksebold, trampe i jorden eller gå en tur i skoven med musik i hørene og på den måde få dine frustrationer ud. Det har vi alle behov for en gang i mellem og det kan være en ganske effektiv metode til at få nogle andre gode tanker i hovedet.
Så mit sidste råd til dig er at du skal sørge får at acceeptere hvordan det er nu, og få det bedste ud af det. For du har nu engang den her klasselære, og du SKAL jo være i skolen, så du bliver nødt til for din egen skyld at få det bedste ud af situationen som den er. Selvom det kan være rigtig svært, synes jeg, at din mor har fat i noget når hun siger,  at det er vigtigt at huske på det positive.
Jeg håber jeg du kunne bruge råddene
VH Maria