Jeg føler mig så underlig
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus jeg vil først rose jer for jeres fantastiske hjemmeside :) når men jeg er bange for så mange ting: Mørke, højde, klovne, bolde, vand og døden så jeg føler mig lidt underlig... er jeg det fordi jeg "især" er bange for bolde? Hilsen Karl

Svar:
Hej Karl
Tusind tak for dine rosende ord om Cyberhus' hjemmeside.
Det kan nogle gange være svært at snakke om det man kan blive bange for, så det er stort og flot af dig at du åbner op og snakker om det.
Det er helt normalt at vi mennesker kan være eller blive bange, og det er faktisk en naturlig del af at være et menneske. Så der er intet underligt i at du kan føle at du kan blive bange.
Men hvad betyder det at blive bange, f.eks for mørke, højde, klovne, bolde, vand og døden? Og kan man undgå at blive bange?
Ofte kommer vores frygt (at være bange) fra de ting som vi oplever i vores liv. De mennesker som har prøvet at få skudt en bold i hovedet i skolen eller blive forskrækket af en klovn på gaden, kender godt den følelse. Andre har prøvet at komme til at lukke sig selv inde eller blive låst inde i et mørkt rum, og så er mørke heller ikke sjovt fremover.
Så frygt opstår ikke som magi, men derimod som tanker i vores hoved. Og de tanker stammer ofte fra en oplevelse vi tidligere har haft. Så hvis du prøver at tænke på hvor din frygt stammer fra, kan du måske finde frem til en oplevelse der kan kan være grunden til at din frygt er opstået. Det kan f.eks. være næste gang du ser en bold og tænker "Jeg er bange for bolde", så kan du måske tænke tilbage til HVORFOR du er bange for bolde. Og så viser det sig at du måske ikke er bange for bolde, men måske mere er bange for at få en bold skudt i hovedet. Måske er du ikke bange for klovne, men derimod bange for at få chok og blive overrasket.
Ved at finde frem til en oplevelse eller grunden til at frygten er opstået, kan det blive lettere at have med at gøre. For vi kan ikke undgå at blive bange i vores liv, men vi kan være bedre til at styre frygten når vi møder den.
En mulighed for at blive bedre til at møde sin frygt, er ved at tale om det som gør os bange. Og du har jo allerede startet rigtigt flot her i brevkassen. Prøv at snakke med din familie eller en voksen om hvad der kan gøre dem bange. Så vil du hurtigt finde ud af at alle kan opleve at blive bange, og at alle møder frygten på forskellige måder. Og på den måde kan du måske selv blive bedre til at styre din frygt.
En anden mulighed er at kontakte Cyberhus-chatten. Her kan du helt anonymt snakke med en rådgiver og få delt nogle af dine oplevelser. Ved at snakke og dele tanker med andre, kan du faktisk få mulighed for at styrke dine egne tanker. Du kan finde vores chat HER.
Jeg håber at du kan bruge mit svar til at møde din frygt, og finde ro i det.
Mvh
Casper