Jeg er ked af det hele tiden pga. jalousi.
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej cyberhus.
Jeg er en pige på 17 år, som har en kæreste, jeg elsker rigtig højt. Vi har været sammen i 1 år lige om lidt, og vi har det fantastisk sammen.
Mit problem er slet ikke på niveau med så mange andres, men det fylder stadig alt for meget i min hverdag, og derfor skriver jeg til jer. Jeg har også set, I har hjulpet andre med problemer, der minder lidt om mit, så nu vil jeg prøve, om I måske også kan hjælpe mig.
Problemet er, at jeg i løbet af vores forhold er blevet ekstremt følsom. Jeg er i forvejen jaloux anlagt, men dette er helt ude af kontrol. Det er fair nok, når jeg siger, jeg bliver jaloux, når han render rundt og fjoller og griner med hans veninder. Jeg stoler på ham, og det er ikke, fordi jeg tror, han kunne finde på at være mig utro. Han er en meget kærlig person og har derfor meget nærkontakt med andre mennesker. Det er han så stoppet med ved andre piger for min skyld, fordi det gjorde mig ked af det hver gang, han rørte en anden pige. Det ville alle drenge slet ikke acceptere og leve med, så det betyder alverdens for mig. Nu er det dog sådan, at han også er kærlig over for sin familie. Jeg bliver jaloux, selv når han krammer bare sin søster eller kysser hende på kinden eller andet. Det er jo helt ude i hampen, og dét er ikke fair. Jeg ved godt, der intet er med det, og det kan jeg også stå og sige til mig selv, men alligevel bliver jeg i dårligt humør over det.
Og nu jeg nævner dårligt humør, er det også en anden del af problemet. Min kæreste er generelt en meget social person - og især med piger. At jeg er så jaloux anlagt, ødelægger rigtig meget for mig. Jeg er ked af det hver dag. Jeg bliver ked af de mindste ting med min kæreste. Hvis han lige skal være sammen med nogle andre, kan jeg gå helt ned, fordi jeg ikke kan være sammen med ham. Hvis bare han skriver med en pige, kan jeg blive i dårligt humør.
Det værste er, at jeg kun kan snakke med 1 eller 2 personer om det, da jeg er så pinlig over mig selv. Jeg hader, jeg skal være sådan. Jeg tænker tit: "Okay nu lader jeg mig ikke påvirke! Jeg kan godt lade være, jeg er stærk!". Men så bliver jeg påvirket alligevel. Jeg ville sådan ønske, jeg faktisk VAR så stærk og ikke så svag, som jeg er.
Det ødelægger en stor del for både min kæreste og mig. Dengang vi fandt sammen, var jeg en helt anden. Jeg var ALTID glad. Nu er jeg sjældent glad i en hel dag. Og det er jo nærmest kun, fordi han betyder så meget for mig, jeg så tit er ked af det. Mere ironisk bliver det vidst ikke. Det er jo ikke ham bevidst, der gør mig ked af det. Han kæmper og prøver og gør alt, hvad han kan for ikke at gøre mig ked af det. Men alligevel bliver jeg det over de mindste ting. Jeg kan blive ked af det, hvis han drikker (alkohol) med sine venner. Generelt bliver jeg bare ked af det, når han drikker uden mig. Jeg kan ikke svare på hvorfor. Jeg ville bare ønske, jeg kunne være den gamle, glade mig og ikke være så overfølsom og overreagere så meget, som jeg gør. Jeg kan gå helt ned, hvis han så meget som lige prikker til en pige. Hvis han bare driller en pige uden nærkontakt endda.
Kan I hjælpe mig ud af det her mareridt? Måske jeg skal snakke med nogle? Måske I har nogle metoder, som kan hjælpe mig? Jeg vil bare så gerne være glad igen og ikke blive så påvirket af alt, hvad min kæreste foretager sig, fordi jeg ved, han intet ondt mod mig kunne finde på, og jeg ville ønske, han havde mere frihed, end hvad jeg giver ham pt.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan virkelig sagtens forstå, at du skriver ind med dette problem, og selvfølgelig vil vi forsøge at hjælpe dig alt, hvad vi kan. Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det fylder enormt meget for dig, og at det gør dig ked af det, at du har det, som du har det. Det er ikke nemt at være jaloux og slet ikke, når jalousien konstant fylder i ens hverdag.
Det er selvfølgelig dejligt, at du føler, du og din kæreste har det fantastisk sammen. Når det så er sagt, så må det virkelig være hårdt for dig hele tiden at skulle være på vagt, blive skuffet, såret og føle dig utilstrækkelig. Jeg tror, at alle, der nogensinde har holdt af en person, kender følelsen af at være jaloux, men kun de færreste kender til at være det i en sådan grad, at det nærmest ødelægger ens hverdag og forholdet til den person, som man elsker. Jalousi er godt på den måde, at man oplever følelsen, fordi man er så glad for en person, at man på ingen måde vil miste ham/hende. Samtidigt er det også noget virkelig forfærdeligt noget, fordi det gør så ondt at opleve, så svært at tale om og så hårdt at være i - både for en selv og for ens kæreste.
Når man skal arbejde med sin jalousi, er det vigtigt, at man starter ved sig selv. Jalousi opstår som oftest hos personer, som er usikre på sig selv, og som ikke føler sig gode nok. Måske kender du denne følelse? I hvert fald er det vigtigt, at du får overbevist dig selv om, at din kæreste er kærester med dig, fordi han synes, du er den dejligste i verden og langt mere dejlig end de piger, han enten skriver med, prikker til eller giver et kram. Husk dig selv på, at du er noget helt specielt, og at du fortjener hans kærlighed. Øv dig fx i at give dig selv komplimenter. Start i de små med at stå foran spejlet og kommenter de ting ved dig selv, som er flotte. Herefter kan du også begynde at lægge mærke til de ting, du gør for dig selv og andre, som viser, at du er en god person. Måske holdt du døren for en gammel dame, måske var du der for din veninde, da hun var ked af det, og måske lytter du altid, når din kæreste fortæller om det, der betyder noget for ham. Alle disse ting gør dig til en god person, som er værd at holde af, og hvis du minder dig selv om dem og siger dem til dig selv, vil du måske automatisk opleve, at din selvtillid bliver styrket. Når ens selvtillid bliver bedre, og man bliver gladere for sig selv, får man lettere ved at håndtere jalousi, fordi man bliver i stand til at overbevise sig selv om, at man er en god nok kæreste, og at ens kæreste gerne vil være sammen med en frem for alle mulige andre. Det kan være, du skal købe en lille, fin bog, hvori du skriver alle de gode ting ned ved dig selv. Ved at have dem samlet et sted bliver det sikkert endnu mere tydeligt for dig, at du virkelig er noget værd, og så kan du hive bogen frem, når jalousien gør særligt ondt.
Det lyder som om, du allerede har talt med din kæreste omkring det, men måske skulle du prøve igen? Jeg ved godt, det er pinligt at fortælle, at man har det sådan, men sådan tror jeg bestemt ikke, din kæreste vil se på det. Prøv evt. at forestil dig, at han kom og sagde det til dig. Måske ville du blive glad for, han var så glad for dig, at han havde det sådan, selvom det selvfølgelig ikke er nemt. Hvis han ved, hvordan du har det, bliver det lettere for ham at hjælpe dig bedst muligt. Det er nemlig muligt at komme jalousien til livs, men det kan kræve, at I samarbejder omkring det. Ved fx at lave små aftaler kan det være, han kan hjælpe dig på vej. I kan måske aftale, at han altid skriver, hvor han er, og når han er kommet hjem, når han drikker med sine venner. Han kan også blive mindet om, at han skal huske at give dig komplimenter og begrænse sine berøringer af andre piger, selvom de kun er venskabelige. Jeg er sikker på, forholdet til dig betyder mere for ham end at skubbe til en af pigerne på venskabelig vis. Han skal bare have af vide, at det gør dig ked af det, så han kan forsøge at ændre det.
Selvom det er svært at tage hul på at tale om noget som dette, vil man oftest opleve, at tingene bliver meget lettere, når først man har fået talt om det. Det kan føles som at smide en tung rygsæk, man har båret rundt på i alt for lang tid. Forsøg at tal med ham om det og sig gerne, at det er svært for dig at sige. Læg heller ikke skjul på, at følelsen kun eksisterer i dig, fordi du virkelig elsker ham. På den måde bliver en svær snak også til et sødt kompliment.
Hvis ingen af de nævnte ting hjælper, og du bliver ved med at føle dig sygeligt jaloux, vil jeg foreslå dig at tale med en professionel om det. En psykolog vil kunne hjælpe dig på vej og guide dig til, hvordan du bliver den glade person, du fortjener at være. Inden du tager kontakt til en psykolog, kan jeg også anbefale dig at kigge forbi chatten i Cyberhus, hvor du kan få en snak med en voksen rådgiver om disse følelser. Selvom jeg allerede har svaret dig her, kan der nemt komme en anden - og rigtig god - snak ud af at gå på chatten, og måske vil du få endnu mere ud af det.
Uanset hvad håber jeg, du får det bedre og slipper af med din jalousi. Husk altid, at du er en dejlig pige, som din kæreste er sammen med, fordi du netop er det - altså dejlig.
Kh. Matilde