Jeg er ikke jaloux?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus.
Jeg har en kæreste, som jeg er rigtig glad for. Altså, han har rigtig mange pigevenner og jeg ved at ret mange piger også flirter med ham. Jeg har selv set hans beskeder med nogle piger og det er næsten lidt voldsomt. Altså, han flirter ikke med nogen. Men det er bare det, at jeg er slet ikke jaloux? Og jeg ved ikke helt om det betyder at jeg ikke har følelser nok for ham eller om vi bare har et sundt forhold? Han kan blive ret bitter hvis jeg er for eksempel sover hjemme hos andre drenge eller pjatter meget med dem. Men jeg har det slet ikke sådan omvendt? Tror I det er et sundt eller dårligt tegn?

Svar:
Hej med dig.
Jeg forstår godt, at det er noget du tænker meget over. Det er aldrig rart ikke at vide hvorfor man mon har det sådan som man har det. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej.
Du skriver, at du har set nogle af hans beskeder med andre piger og at det næsten er lidt voldsomt. Du skriver også, at han ikke selv flirter med nogen. Sådan som jeg forstår det, så får din kæreste flirtende beskeder fra andre piger, som han ikke selv svarer flirtende tilbage på. Det giver mig en fornemmelse af, at dig og din kæreste begge er rigtig glade for hinanden og at I derfor ikke har lyst til at flirte med andre.
Jeg kan godt forstå, at man kan blive i tvivl om, hvad det betyder når man ikke er jaloux. Du skriver, at du ikke ved om din manglende jalousi skyldes at du ikke har følelser nok for ham eller om det bare betyder at I har et sundt forhold. Hvis man er i et sundt forhold, vil man som regel stole nok på sin kæreste til at vide, at han ikke vil gøre noget som man har aftalt ikke er i orden - f.eks. som at flirte med andre piger - og dermed vil man heller ikke have nogen grund til at være jaloux. Men hvis du er i tvivl om du har følelser nok for din kæreste, kan du måske prøve at lave en liste, hvor du tænker på alle de gode ting, som gør at du er kærester med ham. Du kan prøve at opveje listen mod de mindre positive ting. På den måde kan du selv overveje nærmere, om din manglende jalousi skyldes, at du ikke har følelser nok for ham, eller om du bare ikke føler grund til at være jaloux.
Hvis du stadig er i tvivl om du har følelser nok for din kæreste, kan du også prøve at tale med en god veninde om det. Nogle gange kan det hjælpe at få talt med en anden om sit dilemma og måske kan hun komme med nogle andre synspunkter som du ikke har tænkt over.
Du udtrykker også, at din kæreste kan blive ret bitter, hvis du sover hjemme ved andre drenge eller pjatter med dem. Jeg synes du skal prøve at tale med din kæreste om hvorfor han bliver ked af det eller bitter, hvis du eksempelvis pjatter med andre drenge. Hvis du ikke har nogle intentioner om at flirte med andre drenge og så har din kæreste jo ingen grund til at være jaloux. Men husk på ,at jalousi ikke altid kan kontrolleres sådan som man ville ønske. Dvs. det kan være din kæreste bliver jaloux selvom han stoler på dig og selvom han ville ønske at han ikke blev det. Jeg tænker, at det vigtigste er, at I får talt sammen om, hvordan I forholder jer til, at I hver især har kontakt til venner af det modsatte køn.
Jeg håber du kan bruge dette svar. Ellers er du også velkommen til at skrive i chatten, hvis du har flere spørgsmål.
Mange hilsner
Nanna