Jeg er forvirret over hans signaler?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej derude!
Jeg er en meget frusteret pige og tænker heletiden i pt.. Der er en dreng som jeg godt kan lide lærte e ham at kende her på Gymnasiet han er 18 og han har aldrig haft en kæreste. Han er smadder sød, han har givet udtryk for før at jeg er flot og sød og at han elsker mit smil. Men så en periode for en måned siden spurgte jeg ham om han har lyst til at hænge ud, lære hinanden at kende. Så skrev han at om vi ikke kan holde os til det vi gør og så sidde mere sammen i timen i skolen, og at det vil bare blive akavet hvis vi hang ud. Efter det skrev vi ikk i to uger, vi virket begge kolde overfor. Så efter lidt tid begyndte vi snakke igen. Han har også spurgt mig om mærkelig ting hvordan min eks ser ud og om han er pumpet osv (han er en der selv træner). Så begyndte jeg blive venner med en fra hans klasse Alex. Vi begyndte at rigtig sidde sammen, og det lagde ham fyren mærke til han spurgte om vi havde noget hvor han grinte imens og han driller mig med det ofte. Og han er begyndte igen skrive til mig efter en måneds pause siden jeg spurgte ham. Og vi også begyndte sidde mere sammen.
Der gik en måneds pause vi ikke havde chattet, så skrev han til mig angående historie opgave vi lavede på skolen og det var det der gjorde vi faldt i snak. Så efter vi havde afleveret opgaven så spurgte han mig om jeg har lyst til at læse den, så sagde jeg hvorfor så sagde han, at han vil bare have min mening se hvad jeg synes? men det er jo ikk fordi han bruger mig til at få hjælp til opgaven eller hvad, for opgaven var jo afleveret? Men jeg er ikke dansk, så nævnte han i tirsdags at om jeg ikke skal scor een dreng (en der havde skrevet til mig tidligere) så sagde jeg nej så siger han jamen det kan du heller ikk for din forældre bliver sikkert sur osv. Og vi havde snakket om det der før, mærkeligt han nævner det igen det med at muslimer ikke må få en kæreste? Er det fordi han er bange og forsigtig med sådan noget? Jeg skrev til ham i går fordi jeg så hans mor i en butik jeg arbejder så fordi hun ikk lignede det jeg beskrev sagde han det ikk var hende. Det virkede som om han ikke havde lyst til at skrive. Jeg er forvirret over hans signaler? Hvad er han bange for, eller hvad er det der holder ham tilbage?
ps. ikke rådgiv jeg skal spørger ham direkte for det er han ikke klar til og det er jeg heller ikke, jeg vil vide hvad han vil ud fra hans kropsprog? :/

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, du er forvirret. Jeg tror, du står i en situation, som stort set alle unge piger på et eller andet tidspunkt vil komme til at stå i. Når man bliver lidt glad for en dreng, og ikke helt kan finde ud af, om det er gengældt, går man nemlig og prøver at finde hoved og hale i alle hans signaler i håbet om at finde ud af, om han også kan lide en. Det kan være lidt af en jungle at finde rundt i, og det er ikke altid, at fyren selv er klar over, hvordan han har det, hvilket ikke gør tingene nemmere. Jeg kan nok ikke svare dig præcist på, hvad han er bange for, og hvad der holder ham tilbage, men jeg vil forsøge at komme med mit bedste bud og mine tanker ud fra det, du har skrevet.
Jeg kan forstå, at jeres venskab er gået lidt frem og tilbage, og at I har haft skiftevis meget, lidt og slet ingen kontakt til hinanden. Det virker som om, I begge to er interesserede i hinanden, fordi I bliver ved med at genoptage kontakten, og fordi han opsøger dig med opgaven og spørger ind til dine venskaber og tidligere forhold med andre drenge. Du skriver, at han ikke er klar til at blive spurgt direkte om, hvad der holder ham tilbage, og det tror jeg faktisk, du har helt ret i. Ud fra det, du skriver, virker det som om, han har brug for at tage tingene meget stille og roligt og ikke forhaste sig frem. Det kunne godt lyde som om, han trækker sig lidt tilbage hver gang, du giver direkte hentydninger til, om I skal ses mere, sidde mere sammen eller bare hænge ud. Det kan være, du skal forsøge at finde hans tempo og bare gøre ting uden at sige dem højt. Med det mener jeg, at du fx ikke behøver at spørge ham, om I skal hænge mere ud, men måske bare helt naturligt skal begynde at være mere sammen med ham. På den måde kan I helt automatisk komme til at bruge mere tid sammen og måske blive mere og mere klar til at tage flere skridt. Jeg synes i hvert fald, at det lyder som om, du er nødt til at være tålmodig og vente, til han er klar, før du begynder at forvente mere af ham. Det er også muligt, at han er en af de fyre, der helst vil tage initiativet og derfor reagerer ved at trække sig tilbage, når du spørger ham om noget. Der er flere muligheder, og du kan bedst selv vurdere, hvad der er rigtigt ud fra det, du føler, fornemmer og ved om ham.
Jeg ved, det kan være rigtig svært at have tålmodighed og blive ved med at være i tvivl om signaler. Selvom du tænker, han ikke er klar til at blive spurgt direkte, tænker jeg, at det kan blive nødvendigt. Nogle gange kommer man nemlig bare længst med ærlighed og direkte tale, og derfor kan det være en stor lettelse for dig at få klart svar på, hvordan han har det med dig. Du kan evt. sige til ham, at du godt ved, det ikke er nemt at svare på og måske også er lidt ubehageligt at skulle svare på, men fordi du godt kan lide ham, går du og tænker rigtig meget over, hvad han tænker om dig, og hvorfor han ikke tør begynde at bruge mere tid på dig. Det kan virke lidt overvældende for ham, men mange drenge synes også, det er dejligt, når pigerne tør tale rent ud af posen, så jeg synes, du skal overveje at gøre det. Det vil i hvert fald give dig afklaring og lette dine tanker og bekymringer omkring, hvad han føler.
En anden mulighed er også, at du kan høre nogle af jeres fælles venner, hvad de tænker om det hele. Når nogen ser noget udefra, kan de tit danne sig et rigtig godt billede af, hvordan tingene forholder sig, og det kan være, de ved, hvordan han har det med dig. Uanset hvad kan det i hvert fald være rigtig rart at tale med sine veninder om den fyr, man er blevet glad for.
Til sidst vil jeg sige til dig, at selvom fyren er 18 og lidt ældre end dig, er det ikke sikkert, han er så vant til det med piger. Det kan være, han ikke har haft så tætte forhold til nogen før og derfor er en smule tilbageholdende. Han går sikkert og føler sig stille og roligt frem og er måske lidt i tvivl om, hvad det vil sige, og hvordan man gør, når man kommer tættere på en pige. Igen er det derfor vigtigt, at du følger hans tempo og ikke presser på. Så kommer han nemlig til at føle sig tryg ved dig og hvem ved: måske bliver du hans første rigtige kæreste, hvis I giver det den tid, det tager?
Jeg ønsker dig alt held og lykke med fyren og håber, du kan bruge mit svar.
Kh. Matilde