Jeg er død træt af det her!

brevkassespørgsmål

Jeg er død træt af det her!

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 14 år 1 måned siden

Hejsa jeg har en del spørgsmål, og de er vigtige for mig at få besvaret. Indenfor det sidste stykke tid, har jeg virkelig været forvirret jeg er næsten 14 år og jeg bliver jo mere og mere teenager for hver dag, ifølge min onkel som konstant mobber mig (forsjov) med at jeg er teenager. Nå men jeg har noget med en vildt dejlig pige, og vi overvejer at komme sammen der er så den lille ting, at hun bliver 16 når jeg fylder 14 så hun er faktisk 2 år ældre end mig, jeg ved ikke om det indebærer noget vis det gør så informer mig! :)

Så er der også det at mig og mine forældre tit kommer op af skændes, og det udvikler sig til en masse, og det ender næsten altid med at min mor siger at jeg skal melde mig ud af skolen, fordi at skænderierne er der tidligt om morgen sådan at jeg bliver forsinket, i øjeblikket har jeg det vil dårligt i min klasse ikke pga. af mobning eller noget men pga, af et par lærer, der er nogle af mine lærer som virkelig bare pisser mig af for groft, nogle gange smutter jeg bare for skolen fordi jeg virkelig ikke kan holde det ud.

Jeg er utrolig træt af at al ting skal ende sådan her! jeg har virkelig brug for hjælp med hvordan jeg kan formindske skænderierne og hvad jeg kan gøre for ikke at gå på den skole jeg går på? forresten er der nogen mulighed at i kan forklare min mor hvad jeg har af rettigheder og hvad hun burde gøre for ikke at pisse mig af?

Jeg har også 1 problem/spørgsmål til, jeg har allerede haft snakken med min mor & far, vdr. Rygning der er en stor del af min klasse der ryger, hvilket selfølgelig er forkert men jeg er begyndt så småt at gøre det igen, og jeg syntes det er strængt at det skal gå ud over at jeg eksempelvis ikke kan få et kørekort, hvad kan jeg gøre fordi min far er selv en kæmpe storryger så jeg må på en eller anden måde have lysten til af begynde af ryge fra ham?!? jeg er vildt forvirret. På forhånd mange gange tak!

Svar:

Kære 13årige

Sikke dog en masse ting du har at tænke på for tiden, det må være lidt hårdt at gå rundt med så mange spørgsmål i hovedet.

Lad mig starte fra en ende af med at besvare dit første spørgsmål. Det lyder rigtig dejligt, at du har mødt en sød pige, og principielt er det vigtigste jo, at I har det godt sammen og gør hinanden glade. Der er ikke noget galt i at være kærester, kysse og hygge sig sammen. Der er dog en lov der siger at en over 15 år ikke må have sex med en under 15 år, så jeg synes i skal vente med den del, indtil du bliver 15 år..:)

Du fortæller, at din onkel mobber dig for sjov. Jeg er ikke sikker på, om det er noget, der generer dig, men hvis det gør, synes jeg du skal sige til ham, at det ikke rart. Du kan eventuelt sige det på et tidspunkt hvor I er alene, hvis det er nemmere. Hvis det ikke hjælper, kan du bede en af dine forældre om at snakke med ham.

Det næste du fortæller er, at du ofte skændes med dine forældre og især med din mor om morgenen. Jeg synes det er flot, at du tager et skridt mod at løse dette problem, for det må fylde meget for jer begge to, og jeg er næsten sikker på, at din mor også gerne ville, at I kunne enes bedre. Jeg vil foreslå, at du fortæller din mor, at det er hårdt for dig at skændes så meget. Men vælg et tidspunkt hvor I ikke har travlt. For eksempel når du kommer hjem fra skole eller om aftenen. Måske kan I komme frem til en måde at undgå at skændes på. I kan begge komme med forslag.

Du spørger til dine rettigheder overfor din mor. Der er ikke nogen regler om at man ikke må skændes, men der må selvfølgelig ikke ske vold mellem børn og forældre, og man bør altid gøre sit bedste for at have det godt i familien. Nogle gange vil det være svært, fordi alle er forskellige, og man forstår ikke altid hinanden, og så kommer man op at skændes. Så er det vigtigt, at man kan tilgive hinanden igen, og huske på, at man stadig er familie og elsker hinanden.

Noget andet der fylder for dig, er din skole og nogle af dine lærere. Jeg synes du skal overveje, om du har lyst til at skifte skole. Måske trænger du til en frisk start - eller måske vil du finde ud af, at lærere bare er sådan nogen der kan finde på at stille krav og være irriterende, fordi de prøver at gøre deres arbejde. Hvis du stadig synes det hele er for meget, og bare har lyst til at prøve noget nyt, så tal med dine forældre om det.

Det kan være rigtig svært at styre sine følelser, især når man som dig er ved at blive teenager. Der sker så meget, og alting er bare forvirrende og stressende. Dette kan være en af grundene til, at der er så mange ting der føles irriterende og pisser dig af. Men det kan også være, at der er et eller andet bestemt, som går dig på. Prøv at bruge lidt tid på at finde ud af, hvad der helt præcist er træls, du kan eventuelt lave en liste, og så kan du bagefter nummere, hvilket et af problemerne som er værst, eller som nemmest kan løses, og så tag en dag af gangen. Igen, det kan være hårdt at være teenager, og nogle gange kan det hjælpe, hvis man prøver at ordne og sortere sine tanker.

Med hensyn til dit spørgsmål om rygning vil jeg sige, at det er en meget almindelig regel at forældre giver deres børn kørekort hvis de ikke ryger. Faktisk gik jeg selv glip af mit kørekort, fordi jeg røg da jeg var yngre. Og selvom det kan være svært at se, er det noget forældre gør for at beskytte deres børn. Rygning er usundt og i længden livsfarligt, derfor ønsker forældre, at deres børn ikke ryger. Også selvom de gør det selv. For de ved, hvor svært det er at stoppe igen, og det bliver sværere med alderen. Jeg tror du har ret i at rygning kan være kommet til dig, fordi du altid har været vant til at se din far gøre det, så du har ikke lært at se det som noget farligt. Men for din egen skyld må du huske på, at det er det. Og det er derfor dine forældre forsøger at få dig til at stoppe.

Det er måske noget af det samme der sker når I ellers kommer op at skændes, dine forældre vil gerne beskytte og hjælpe dig, men for dig føles det som en uretfærdig behandling. Desværre kan jeg kun sige, at det er noget der sker for alle børn når de begynder at blive teenagere og voksne. Nogle gange er det selvfølgelig værre end andre. Og det lyder til, at du er en af dem, der er særlig hårdt ramt. Jeg vil derfor foreslå dig, at du finder en anden voksen end dine forældre, en som du har tillid til, og fortæller om dine problemer og din irritation. Det er rigtig vigtigt at du får snakket ud om det, og en forstående voksen kan hjælpe dig med det. Du kan også prøve vores chat her på Cyberhus, der sidder folk som lige præcis er gode til at lytte og forstå.

Hilsen Julie