Jeg er bange for drenge...

brevkassespørgsmål

Jeg er bange for drenge...

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej Cyberhus :)

Jeg er 17 år, og ja, jeg er forvirret. Det hele er en meget lang historie, men jeg prøver at gøre den kort (ellers undskyld.)

Jeg er egentlig en hel normal teenager, der laver 'normale' teenageting, såsom at gå til sport, hænge ud med veninderne, gå til fester og kigge på fyre.

Det er især det sidste, der er mit 'problem'.

Når jeg taler med jævnaldrende, lyder det som om, at det altid går godt med fyrene. Ikke nødvendigvis på den der kærestemåde, men f.eks. efter Roskilde Festival, var der jo mange af mine veninder, der lige havde mødt en sød fyr, de h havde kysset lidt på, og så var det det. For dem virker det med at gå rundt og kysse på folk, som en helt normal og naturlig ting (hvilket det jo også er, tilbage fra den tid hvor mennesket var et urmenneske).

Sådan føler jeg bare ikke, at det er med mig.

Jeg havde mit første kys kort inden jeg blev 16, det var nærmest kun et slags 'tantekys' og heldigvis mødte jeg ham ikke igen. For et år siden, sidste sommer, var jeg på festival, hvor jeg blev fuld og kyssede med en, der vist lige var lidt for gammel til mig.

Siden da, i lidt over et år nu, har jeg ikke kysset med nogen.

Jeg har lige været et år på efterskole.Her havde jeg noget med en fyr, som jeg da egentlig var vild med, men så til en fest, hvor vi var gået lidt væk og det ligesom var oplagt, hvad der skulle ske, skete der bare ingenting. Han kyssede ikke mig, og jeg kæmpede virkelig den vildeste kamp med mit indre, for at tage mig sammen og kysse ham. Jeg kunne bare ikke.

Siden har jeg haft det sådan mange gange. Til flere fester har jeg flirtet osv., men jeg føler mig virkelig som den vildeste narrefisse, fordi jeg ikke rigtig tør kysse dem.

Det er nærmest som om, jeg er bange for det. Samtidig ønsker jeg virkelig også, at det vil ske.

Jeg har angst, men det er i andre sammenhænge (vand, døden osv.). Jeg har ikke en socialfobi, tværtimod er jeg et ultra socialt menneske med mange veninder, jeg hader virkelig at være alene. Men drenge kan virkelig fucke mig op.

Jeg prøver at peptalke mig selv, prøver at finde ud af, hvad det er, der skræmmer mig så meget. Jeg er nået frem til, at det måske er fordi, jeg ikke altid har så fantastisk god selvtillid, men alligevel, så hader jeg jo ikke altid mig selv? Og jeg mener, jeg har veninder, der har værre selvtillid end mig, og de kysser bare den ene efter den anden.

Jeg ved ikke, om det er fordi, de som regel til festerne drikker sig fuldere end mig, for jeg hader virkelig at miste kontrollen (en del af min angst), så jeg bliver aldrig andet end i godt humør til fester.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg vil så gerne ændre på det. Jeg er nemlig, tror jeg, måske kommet til at falde en lille bitte smule for en dreng fra min gymnasieklasse.

Desværre tror jeg, at en anden pige i min klasse også er faldet for  ham og ja... Jeg har allerede givet op. Hun er både pæn, tynd og høj, mens jeg selv føler, jeg blegner ved siden  af hende. Og så TØR hun! Hun er ikke som mig, der går i baglås over en dreng, hun er en, der rent faktisk ville turde at tage skridtet nær ham til f.eks. en fest...

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg kan slet ikke finde en sammenhæng i, hvorfor jeg er så nervøs for drengene, når jeg normalt elsker mennesker.

Håber ikke, at det blev for langt..

Kh T

Svar:

Hej T.

Jeg vil meget gerne svare på dit spørgsmål mht. drengene, men inden da, vil jeg gerne lige runde din selvtillid først.

Som jeg læser dit brev, så har du nemlig selv en del af svaret på, hvorfor du bliver usikker over for drengene; nemlig pga. manglende selvtillid.  Jeg ved godt at det er lettere sagt end gjort at bygge sin selvtillid op, men jeg synes at du skal prøve at øve dig i at tænke en masse gode tanker om dig selv.

En god idé kunne være at spørge din mor, far, veninder, søskende osv. om hvad de ser som dine styrker. Jeg ved at det kan lyde lidt skørt, men når du hører andres positive tanker om dig, kan det være med til at du selv bliver mere bevidst om at du rummer en masse gode ting og at der er folk, som holder af dig fordi du lige netop er som du er. Og så øv dig i at tage de ting med dig, når du bliver usikker over for en drengene.

Samtidig vil jeg gerne fortælle til dig, at det er helt normalt at man kan have det sådan med drengene. Jeg synes det er vigtigt at du ved, at der ikke er noget rigtigt eller forkert i forhold til hvor mange man ”skal” have kysset med i din alder. Det er meget forskelligt fra person til person. Der er også nogle, der synes det er rart at lære hinanden ordentligt inden de kysser og for dem vil det derfor ikke være helt så naturligt at kysse med en fremmede til en fest. Faktisk synes jeg det er meget fornuftigt, at man lige mærker efter inden man begynder at kysse med en mere eller mindre tilfældig dreng til en fest. Og det er også okay at komme til at begå fejl og kysse med en som man ikke skulle have kysset med, f. eks fordi man synes han var for gammel dagen derpå.

Der er ikke noget unaturligt i at man kan blive lidt nervøs når man står over for en som man gerne vil kysse. Hvis du virkelig har lyst til kysse ham, så se om du kan skubbe nervøsiteten til side og følg din mavefornemmelse. Du kan også starte med at tage ham i hånden eller nusse ham lidt i nakken, så du på den måde kan mindske det pres du oplever ved at skulle kysse ham.  Hvis i holder i hånd først, kan det måske virke mere naturligt for dig at kysse ham senere på aftenen. Det kan også være at han kysser dig først.

Hvad angår gymnasiedrengen, så synes jeg ikke du skal give op på forhånd. For selvom du tror at der er en anden der er vild med ham, så ved du det ikke. Og selv hvis hun er vild med ham, er det ikke sikkert at han gengælder hendes følelser. Så derfor synes jeg det vil være synd hvis du opgiver på forhånd. Hvem ved, måske synes han at du er smaddersød? Derfor vil jeg råde dig til at snakke med ham, både når er I på gymnasiet, men også næste gang der er fest eller fredagsbar. Vis interesse i ham, smil til ham og så husk at du også er en skøn pige, så lad være med at sammenligne dig selv med hende den anden og så tag tingene i det tempo som du har det bedst med.

Jeg håber du kunne bruge mit svar; ellers må du endelig skrive herind igen.

Venlig hilsen

Nina

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål