jeg er bange for at blive garvid!

brevkassespørgsmål

jeg er bange for at blive garvid!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

hej jeg er en pige på 14 som har en kærste på 17. min mor ved ikke vi er kærster, så jeg er ikke på p-piller. Min kærste kan godt lide at have sex uden kondom..... han er ikke kommet op i mig inu... vi har haft sex mange sjove stdere nu....jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.. hvordan kan men tabe et baren??

Svar:

Normal

false

DA
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:JA;}

Hej med dig

Det er rigtig godt du skriver herind, for jeg synes det lyder til at der er nogle ting som bekymrer dig. Når man er teenager begynder man at udforske sin seksualitet og det er derfor også helt naturligt, at man kan blive bekymret for det med at blive gravid.

Jeg må indrømme at dit brev bekymrer mig, af flere forskellige grunde. Det gør det fordi du har sex med din kæreste, når du kun er 14 år, fordi I ikke bruger prævention og fordi du ikke har fortalt din mor om ham.

I Danmark er det ikke lovligt at have sex før man fylder 15 år. Da din kæreste er 17 år er det heller ikke lovligt for ham at have sex med dig da du er mindreårig. Grunden til at man har sådan en lov om at man ikke må have sex før man fylder 15, er fordi ens krop og hoved ikke er klar til de følelser og forandringer, der sker efter man har haft sex. Man er heller ikke klar til de konsekvenser som det kan få, hvis man dyrker sex før man bliver 15 år.

Det lyder til at din kæreste og dig er ved at udforske hinanden og jeres seksualitet, hvilket er helt normalt som teenager. Det kan dog godt bekymre mig, at din kæreste ikke vil have sex med kondom. Han er 3 år ældre end dig og burde vide hvilke konsekvenser det kan få hvis I dyrker ubeskyttet sex. Når man dyrker ubeskyttet sex er der en risiko for at blive gravid, også selvom din kæreste ikke kommer oppe i dig. Jeg synes derfor det er meget vigtigt at du får fortalt din kæreste at I ikke skal have sex uden kondom. Man er ikke som 14-årig klar til at blive gravid og måske endda forælder. Jeg mener din kæreste burde forstå din bekymring om graviditet, da jeg heller ikke tror han har lyst til at blive far i så ung en alder. Jeg synes du skal overveje om han er den rigtige kæreste for dig, da han netop som kæreste ikke burde stille dig i den situation som han gør.

Jeg synes det er vigtigt, at du får fortalt din mor at du har fået dig en kæreste og at I dyrker sex. På den måde kan din mor og dig tale om hvilken præventionsform der er den rigtige for dig. Hvis ikke du vil fortælle din mor, at du dyrker sex med din kæreste, synes jeg du skal tale med en anden om det. Det kan for eksempel være din lære,r hvis du føler at du har et godt forhold til ham/hende. Du kan også overveje at prøve vores chat, hvor der hver dag sidder anonyme voksne du kan snakke med om det her. Du kan finde vores chat HER.

Med hensyn til dit spørgsmål omkring det, at tabe et barn, er jeg lidt usikker på hvad du mener med det. Når man bliver gravid er der altid en risiko for, at man aborterer i starten af graviditeten. Når man aborterer sker det ved at man får stærke smerter i sit underliv og man vil bløde meget. Når du skriver det på den måde, får det mig til at tænke på om det er noget som er sket for dig eller om det er noget du er bange for vil ske. Uanset hvad, synes jeg det er vigtigt at du får talt med nogen om det, det kan eventuelt være din lærer, din mor, din læge eller en voksen i Cyberhus's chat.

Jeg håber du kan bruge mit svar og at du får talt din mor om din kæreste, så du ikke længere skal gå og være så bekymret alene.

Venligst Camilla