JALUOX
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej ;-) Der er en pige fra min klasse... Lad os kalde hende G ;-) hun er den mest populære pige i klassen ;-) hun har alle som venner og alle kan lide hende... HaM jeg kan lide, kan også lide hende... Og mine veninder er tit sammen med hende... Og drengene syntes hun er sjov ;-) jeg kan også godt lide hende, og syntes hun er sjo. Og sød ... Men nogle gange bliver jeg ret jaloux på hende... Fordi alle kan lide hende og mit crush (tror jeg det hedder?) kan også lide hende og ja... Alle kam ;-) også mig... Men jeg bliver bare jaloux på hende... Og vil gerne lade hver med at blive jaloux på hende... Men jeg kan ikke rigtigt :-/ hvordan lader jeg hver med at blive jaloux? O

Svar:
Hej med dig
Jalousi er ubehageligt, hvilket du helt sikkert også føler. Heldigvis er du ikke den eneste, der har oplevet at blive jaloux. De fleste har prøvet at være jaloux mindst én gang i livet, så du skal ikke have det skidt med det. Faktisk synes jeg derimod, det er rigtig flot, at du har indset, at du er jaloux på din veninde. Mange benægter nemlig deres jalousi, hvilket godt kan medføre nogle problemer.
I dit spørgsmål spørger du ind til, hvordan du kan stoppe med at være jaloux. Jeg ved ikke, om det er noget, du helt kan stoppe med at være, men du kan arbejde med din jalousi. Det kan godt være en langvarig proces, men jeg har nogle råd til, hvad du kan prøve.
Du kan starte med at spørge dig selv om, hvorfor du egentlig er jaloux på din veninde. Det kan godt være, du umiddelbart synes, hun er perfekt, kan alt og gør alting rigtigt. Men mon ikke hun også har nogle fejl, ligesom alle os andre? Og der er helt sikkert også nogle ting, du er god til, og måske endda bedre end hende til. Disse ting kan du vælge at fokusere på i stedet for kun at se de gode ting ved hende. Selvfølgelig skal du ikke direkte begynde at lede efter fejl ved hende, men måske er det en måde, hvorpå du kan begynde at se på hende som lidt mindre perfekt. Og hvem ved, måske er der nogle ting, hun også er jaloux på dig over.
I den forbindelse skal det nævnes, at jalousi godt kan bygge på dårligt selvværd. Hvis det er tilfældet for dig, er det en ting, du kan prøve at arbejde med. Det kan du blandt andet gøre ved at tro på dig selv. Du må indse, at du er et ligeså godt menneske som din veninde, og at du også har mange gode kvaliteter.
En anden ting, du kan prøve, er at vende situationen til noget positivt. I stedet for at være jaloux kan du prøve at være glad på din venindes vegne. Du kan tænke, at det er fedt for hende, at hun har mange gode venner, og at hun er populær blandt fyrerne. Jeg ved godt, det kan være svært at tænke sådan uden at føle en smule jalousi. Men hvis man er jaloux, kan man hurtigt komme til at virke lidt sur og negativ. Derfor er det godt at arbejde med at håndtere jalousien, så det ikke kommer til at gå ud over dit forhold til hende.
Jeg håber, du kan bruge mine råd, og at de kan hjælpe dig af med din jalousi. Og ellers må du huske at tænke på de gode ting, der sker i dit liv. Nogle gange kan man godt gå hen og glemme, hvor fantastisk ens eget liv er, fordi man fokuserer for meget på andres liv.
Med venlig hilsen Ditte