Jalouxi
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Matilde.
Da jeg kom i 4. klasse på en ny skole fik jeg for første gang øjenkontakt med en dreng jeg syntes var sød.
Han syntes også at jeg var sød. Han spurgte om vi skulle være kærester og jeg sagde jo self. ja.
Vi klatrede i træer sammen og kørte på mooncar sammen, det var jo meget hyggeligt. Vi sov i telt om sommeren
men nu går vi i 6. klasse, så da vi fik fri. og jeg skulle til at cykle hjem kom han hen og spurgte om vi stadig var kærester.
og jeg svarede bare:"Det ve' jeg ikk'." å sagde han:"Jamen i såfald syntes jeg ikke vi skal være kærester mere"
Jeg havde også tænkt mig at slå op med ham selv, for vi lavede ikke noget sammen mere..
Men så gik der 1uge også var der en fra min klasse der spurgte en af de andre piger F. om hun kunne lide ham,
og hun sagde ja og det var så en af mine gode veninder, men så spurgte F. om han kunne lide hende og sagde bare jaja.
Og nu går de og kysser og krammer i frikvarterene, og øhh ja det er lidt irreterende, for det gjorde vi jo ikke
og nu tror jeg, jeg er blevet jaloux fordi når både a og b klasserne skal samles inde i b sider de altid sammen og holder i hånd
og jeg kan ikke klare det mere det er så irreterende at vi ikke gjorde det. Så jeg vill høre om du havde et godt råd til mig så jeg ikke tænkte så meget på det<3
Mange hilsner Signe

Svar:
Hej Signe.
Jeg kan godt forstå, du skriver herind med dit ønske om ikke at tænke over det mere. Det kan nemlig være rigtig hårdt at gå og føle sig jaloux over noget, som man skal se på i sin hverdag.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at du er træt af, at I ikke kyssede og holdt i hånd på samme måde, som din ekskæreste og F gør. Selvom det lyder som om, at du egentlig var klar til, at I ikke længere skulle være kærester, så vil det næsten altid være hårdt at se, at ens ekskæreste bliver glad for en anden. Uanset om man stadig er forelsket i sin ekskæreste eller ej, vil man som ofte stadig holde lidt af ham, fordi man har delt noget specielt sammen. Derfor vil det altid være svært at acceptere, at han finder en anden.
Det er ikke helt nemt at svare på, hvad du kan gøre for ikke at tænke over det. Tit vil det nemlig tage lidt tid, før man bliver helt ligeglad med og ikke lader sig irritere over sådan nogle ting. Jeg har dog nogle forslag til, hvad du kan prøve for at få det lidt på afstand og for lettere at kunne ignorere det.
1. For det første tænker jeg, du kan prøve at tænke over, hvordan det kan være, du bliver jaloux. Når jeg læser dit brev, får jeg nemlig på fornemmelsen, at du egentlig ikke ville ønske, du var i F's sted, som tingene er lige nu. Med det mener jeg, at du måske kan hjælpe dig selv ved at tænke på, om du overhovedet kunne tænke dig at gå og kysse og holde i hånd med ham lige nu, eller om du egentlig helst vil være fri. Det er helt normalt at ønske, at I gjorde de sammen ting, da I var kærester, men hvis du ikke længere ønsker det og bliver klar over, at du ikke kunne tænke dig at kysse og holde i hånd med ham, kan det være, du lettere kan komme på andre tanker. Som jeg hører det, lyder det som om, du og din ekskæreste mest af alt var venner, og at I måske begge vil passe bedre sammen med en anden. At han nu har fundet F er selvfølgelig dejligt for ham, men på samme måde tænker jeg, der er en fyr til dig derude, som du kan blive glad for og få lyst til både at kysse og holde i hånden. Det handler bare om, du skal finde den rigtige for dig, og så vil kys og kærtegn sikkert komme automatisk.
2. For det andet vil jeg foreslå dig at tale med dine veninder fra klassen om det. For de fleste er det rigtig rart at få fortalt andre, hvordan man har det, når man oplever jalousi. Dine veninder vil sikkert kunne forstå dig og støtte dig i situationen. Det kan også være, nogen af dem har oplevet noget lignende og har en god idé til, hvordan du kan komme på andre tanker.
3. Som et tredje råd vil jeg sige til dig, at jeg tænker, det kan være en fordel for dig at skrive ting ned. Det kan være rigtig befriende at få skrevet noget ned, som fylder meget. Du kan evt. prøve at skrive ned, hvilken en slags fyr, du drømmer om at gå og kysse og holde i hånd med. Skal han fx gå til fodbold, være sjov, mørkhåret eller hvordan skal han være? Ved at få skrevet sådan noget ned, kan det være, det går op for dig, at ham, du drømmer om, er en helt anden type end din ekskæreste. Måske kan du også ud fra det finde ud af, hvilke drenge, du gerne vil kigge efter og på den måde slippe din ekskæreste mere og mere. Du kan også bare vælge at skrive ned, når jalousien føles særligt stor. Det kan nemlig hjælpe på ens tankemylder at få det ned på skrift.
Til sidst vil jeg opmuntrende sige til dig, at jeg godt kan forstå, at jalousifølelsen fylder rigtig meget lige nu. Næsten altid vil den hårde følelse dog gradvist forsvinde med tiden, og til sidst kan det være, du slet ikke kan forstå, hvorfor du engang følte sådan. Det håber jeg i hvert fald for dig.
Kh. Matilde