Jaloux
brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år
Hej, jeg er en pige på 16 år.
Jeg har en kæreste som bor cirka 2-3 timer fra mig, vi har været sammen i meget snart 9 måneder, og jeg kan virkelig godt lide ham. Jeg er dog begyndt at blive virkelig, virkelig jaloux.. hvilket er meget træls. Jeg kan blive jaloux over de mindste ting, og overting rigtig mange ting, og går oftest i dybden med alt han fortæller mig. Han har haft et par kærester før mig, og har haft sex med en anden pige og gjort frække ting med andre piger... hvilket gør mig rigtig jaloux. Jeg bliver nemt sur og rigtig ked af det, for jeg synes det fylder rigtig meget lige for tiden. Jeg ved jo godt at han selvfølgelig har lov til at have haft andre kærester og sådan, det har jeg jo også selv, men jeg bliver bare så jaloux og overtænker alting. Han går i klasse med sin ekskæreste, og en pige som jeg troede han kunne lide i starten af vores forhold, fordi han snakkede rigtig pænt om hende. Til at starte med var jeg ikke jaloux, men det er bare kommet med tiden. Han var til en fest med sin klasse, hvor han gik med til at hvis en pige kyssede en anden pige på munden, ville han kysse sin eks på kinden, og det skete så.. men det blev dsv. på munden.. Han var selvfølgelig meget fuld og sådan, men det gøre mig meget ked af det. Jeg har det også meget svært med at bo så langt fra ham, fordi jeg ikke kan være hos ham så tit, og ikke altid ved hvad han laver, hvordan han er omkring hans venner og sådan. Jeg ved ikke om det bare er en periode jeg har, men det er i hvert fald begyndt at gå mig rigtig meget på, og er tit ked af det over det..

Svar:
Kære dig
Jeg har for nylig ændret i dit spørgsmål, da jeg desværre kom til at skrive noget som i virkeligheden hører til et andet spørgsmål, som ligner dit meget. Beklager mange gange. Jeg havde bl.a. taget fejl af om I var kæreste eller blot havde sagt I var eksklusive. Så jeg håber ikke du har læst svaret og er blevet helt forvirret. Her kommer dit svar.
Tak fordi du har skrevet ind til vores brevkasse. Jeg kan godt forstå at du har brug for at dele dine tanker med nogen, da det kan være meget hårdt at gå rundt og være jalous i længere tid. Når det så er sagt, så lyder det også til at din kæreste giver dig gode grunde til det, når han skriver med en masse piger, og kysser sin ekskæreste. Jeg tror at jalousi, for de fleste, handler rigtig meget om ens egen usikkerhed. Du bliver bange for at miste ham, og du tror at han hellere vil have andre piger. Så du begynder at stole mindre på ham, og måske endda forestille dig at han er sammen med andre. Det er meget normalt at man bliver lidt usikker i nogle perioder, og fordi du skriver at det ikke er noget som har plaget dig tidligere, så kan det også være at det forsvinder igen. Men, det er bare vildt hårdt at være langt fra hinanden, og det er også svært at føle sig som nummer 2 efter de andre piger (og ekskæresten) som han skriver med. Jeg er også lidt nysgerrig på om der er sket noget for nylig som har sat jalousien igang? Måske noget i dit liv, i måden jeres forhold er på eller måske noget han har gjort?
Det er en god idé at snakke om de følelser man har, og prøve at aftale nogle forventninger og rammer for det forhold man har sammen, sådan at man finder ud af hvad der er OK og hvad der ikke er OK, og samtidig hvad der så skal ske, hvis man kommer til at gøre noget som ikke er OK - som f.eks. at kysse sin ekskæreste. Først og fremmest skal du prøve at stole på ham. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men lige nu lyder det ikke til at du er så vild med den person som du bliver når du er jalous, og heldigvis kan du styre hvad du gør - du vil højst sandsynligt stadig få de svære følelser og tanker, men du kan stoppe dig selv i at udspørge ham og følge konstant med hvem han snakker/skriver med. Vis ham at du stoler på ham, og så snak med en veninde om alt det der fylder. Når man er kærester og bor så langt væk fra hinanden, så er det bare virkelig vigtigt at der er tillid. Han stoler jo også på at du ikke er sammen med andre.
Som jeg sagde, så handler jalousi også rigtig meget om ens egen usikkerhed og følelse af at man ikke er god nok. Så prøv at gøre noget godt for dig selv, vær sammen med venner/veninder, lav aktiviteter du godt kan lide at lave og fyld din tid ud med alt det som gør dig glad. For du er virkelig god nok, og det afhænger bestemt ikke af om hvorvidt han kan lide dig eller ej (selvom det kan føles sådan). Prøv at tænk på det sådan her. Hvis du kun kan være glad når du er helt sikker på hvad han laver, hvem han er sammen med og hvad han snakker om, så hænger du din lykke på ham. Forestil dig at du fysisk hænger en lille sløjfe (eller noget andet der skal ligne din lykke) på ham. Hvad sker der så med din lykke når I ikke er sammen? Den følger med ham, og du vil være ked af det. Det stiller også ret store krav til ham, fordi han så pludselig skal være ansvarlig for at du er lykkelig. Og det kan han jo aldrig blive. Du er kun ansvarlig for din egen lykke. Så prøv i stedet at hænge din lykke på dig selv. Gør dig selv ansvarlig for at gøre dig selv glad og tilfreds med livet.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat. Jeg håber du vælger at tage en snak med din kæreste, og også finde ud af hvad du selv kan gøre for dig selv, uafhængigt af hvad han gør, som kan gøre dig glad.
Kærlig Hilsen
Signe