Jalousi, følelser, kæresteri og forvirring
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej! :-)
Jeg er en pige på 16 år, der er lidt i krise nu :/
_________________________________________________________________________________
Kæresteri:
Jeg har denne dejlige kæreste igennem 2år til sommer..
Men her på det seneste, er der opstået skænderier og han starter dem, jeg aner virkelig ikke hvorfor.. :-( Han er begyndt at efterlade mig sådan for mig selv, fordi nogle gange kan han finde på at smutte et sted hen, uden at sige hvorfor og hvor.. Han er computertypen og jeg lader ham self spille når han har lyst, men det er som om, at hans gamle vaner vender tilbage nu, at han skal spille hvert frikvarter..
Nu var det ved at vende og vi er/var igang med at aftale en dobbeltdate med min veninde og hendes kæreste, men han virker ikke særlig interesseret.. Jeg er bange for at skulle miste ham, da jeg har en depression, og han er der for mig, men på det sidste har han ikke været der for mig, men min venindes kæreste har istedet været der for mig
- Min venindes kæreste er min bedstéven, så min veninde er OK med det.
Han siger jeg er alt for ham, at jeg er dejlig og smuk, men enten kigger han væk eller ind i computerskærmen, så er bange for at han er begyndt at lyve for mig, og han har ALDRIG løjet for mig.. Han er også nemt jaloux, fx skriver jeg for meget med mine to bedstevenner, så tror han at jeg har følelser for dem osv..Jeg er træt at han altid skal være mistroisk.!!
_________________________________________________________________________________________________
Jeg er begyndt at blive lidt jaloux på det seneste, det ligner mig ikke, men min veninde som der er kærester med min bedsteven, jeg misunder deres forhold..Nok fordi, jeg savner at være sådan nyforelsket og rende rundt som de to forelskede gør..
Og min kæreste er også begyndt at snakke med en pige(Tidligere veninde). Hun bli'r femten til april, og hun har depression og stress pt, men hver gang hun er nede, siger hun: Hent T(Holder min kærestes navn Anonymt, så kalder ham T) Så krammer han virkelig hende som han gjorde med mig i starten af vores forhold, og han er begyndt at kalde hende sødeste pige...Hun er virkelig smuk, og kan virkelig sno drenge om hendes lillefinger....
Jeg er også jaloux på min veninde S, hun er kærester med min bedsteven, jeg har følelser i klemme for ham &han ved det selv... Det skal siges at jeg har kysset og snavet med min bedsteven før S og C kom sammen, så har ligesom været T utro....
________________________________________________________________________________________________________
Følelser:
Jeg har allerede nævnt at jeg har følelser i klemme for min bedsteven C, og følelser for kæresten T. Men drengene er ikke de eneste, jeg har oz følelser for min anden bedsteven N. C & N, er der virkelig for mig, og hvergang T efterlader mig alene i skolen og jeg virkelig får brug for T, så springer N og C til med det samme.. C har ofte droppet sport, for derefter cykle hjem til mig og lytte til mig..C bor 10 min væk på cykel.. Sidst C var hos mig, var jeg virkelig nede, fordi min søsters gamle hund på 10mdr, skulle aflives så, det forværrede bare mit humør, C og jeg endte ud i pudekamp og endte derefter med snav og kys.. Jeg har slet ingen dårlig samvittighed overfor T..
N bor 25 min væk, men han ringer til mig, når han kan mærke på mine sms'er at jeg virkelig er nede..Han vil virkelig gerne komme ned til mig, men hans forældre tillader det ikke, da de ikke har mødt mig..Og N, havde kæreste på lige da, han vil besøge mig, hans forældre sagde nej pga han har ofte været sine piger utro, og imens han havde R, havde han følelser i klemme for mig, så ja..
Jeg vil så gerne være sammen med N efter skole, da han har været nede med depression kort før mig, og ved hvordan det er..Men det trist hans forældre ikke tillader det!!
______________________________________________________________________
Forvirring:
Jeg er forvirret. Jeg ved ikke hvem jeg har følelser for eller om jeg bare tror det?
N & C er virkelige dejlige, men jeg tvivler indimellem på om jeg har følelser for N!
Jeg ved a jeg har følelser for kæresten og C, fordi jeg kysser og snaver ikke med nogen uden følelser.
Hjælp mig...

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er lidt forviret lige nu. Der foregår meget i dit liv og du har mange følelser på spil. Det er modigt af dig, at du fortæller åbent og ærligt om, hvordan du har det. Der er der rigtig mange, der har vanskeligt ved. Følelser kan være svære at sætte ord på. Du gør det godt.
Først og fremmest, tænker jeg, at du virkelig skal passe på dig selv lige nu. Du har en depression, og du er derfor særligt sårbar i øjeblikket. Derfor tænker jeg, at du skal passe på dig selv. Lige nu har du mange følelser inde i din krop. Hvis du kommer til at reagere for hurtigt på nogen af de føleleser, kan du komme til at ødelægge noget for dig selv. Det lyder til, at du har mange gode og nære venner, som er der for dig. Det er rigtig godt. Det viser mig, at du er en rigtig god veninde, som mange holder af. Du må have mange gode personligshedstræk. Måske er du god til at lytte, er der når dine venner har brug for det, sød og omsorgsfuld? Hold fast i det. Du fortjener at være tro mod dig selv og alt det, du står for.
Jeg har nogle forskellige forslag til, hvad du kan gøre for at få et større overblik over din situation. Det er helt op til dig, om du vil prøve det af eller ikke.
1. Forkæl dig selv. Gør en masse ting for dig selv, som gør dig glad. Måske kan du godt lide at løbe en tur i skoven, tage i biografen med veninderne, tage en svømmetur i svømmehallen eller noget andet, der gør dig glad? Hvad gør dig glad? Du har en depression, og derfor synes jeg, at det er vigtigt, at du er opmærksom på at forkæle dig selv. Du skal være god ved dig selv.
2. I forhold til din kæreste, tænker jeg, at du har forskellige følelser, som forvirrer dig. Et forhold går op og ned, og det er naturligt nok. Jeg er dog lidt i tvil om, om du virkelig elsker din kæreste? Hvis du kun kunne tage én person med på en rejse i 90 dage, hvem ville du så vælge? Dit valg kan måske være afgørende i forhold til, hvad du føler. En måde, du også kan finde ud af, hvad du føler for din kæreste, er at tage væk en weekend. Skriv en liste med alle de positive ting, der er ved din kæreste og en liste med alle de negative ting. Overvej hvad der taler for, at I skal være sammen? Overvej hvorfor I ikke skal være sammen? Hvad føler du for din kæreste helt inde i hjertet? Sådanne spørgsmål kan måske hjælpe dig med at blive klogere på, hvad du føler for din kæreste. Det kan godt være, at jeres forhold ikke længere er værd at kæmpe for? Det kan kun du afgøre. Hvis du vælger at være sammen med din kæreste, tror jeg, at det vil være godt for dig ikke at være sammen med andre på samme tid. Det, tror jeg let, kan gøre dig forvirret.
3. Som ung er det meget normalt at være usikker på sig selv. Det oplever stort set alle unge. Måske kunne det være en ide at tale med dine veninder om, hvordan deres forhold er? Oplever de problemer? Hvad gør de, når deres forhold går lidt skævt? Hvordan ser de jeres forhold? Dine veninders syn på dagen kan måske være en hjælp for dig. Du vil garanteret finde ud, at de også indimellem er i tvivl om deres følelser og er forvirrede. I hvert fald er det helt normalt at føle sig lidt rundt på gulvet indimellem. Det vigtige, tænker jeg, er at du bevarer roen. Fokuser på alle de positive ting der er i dit liv. Måske kan det hjælpe?
4. Hvor er dine forældre i alt det her? Forældre kan nogen gange være rigtig gode til at komme med forslag til, hvad man gøre, når man har det lidt svært. Forældre har selv været unge. De har selv begået fejl og de har garanteret også lært af nogen af dem. Dine forældre kender dig og kan måske være en god støtte for dig? Prøv at fortæl dem, hvordan du har det. Fortæl, at du er forvirret og synes, det hele er vanskeligt. Sig til dem, at du har brug for deres hjælp. Hvis du ikke er så tæt med dine forældre, kan du også sagtens tale med en anden voksen. Måske har du en sød faster, tante eller onkel som er der for dig? Jeg tror det vil være godt for dig at få det hele vendt med en voksen.
5. Du skriver ikke, hvordan du håndterer din depression. Jeg tænker nemlig, at det er vigtigt at du får snakket med nogen om din depression. Har du talt med en læge? Har du talt med en professionel om depressionen? Hvis du mangler et sted at starte, kan det måske også være en ide at tale med en skolepsykolog? En psykolog kan upartisk tale med dig om, hvordan du har det. Hjælpe dig med nogle redskaber, som kan betyde at du får det bedre.
På den ene side virker det hele lidt uoverskueligt for dig i øjeblikket. På den anden side kan dit brev til brevkassen også være et vendepunkt, hvor du gør op med utroskab og fokuserer på at få det bedre og komme ud af din depression. Jeg ønsker alt det bedste for dig.
De bedste hilsner fra Line.