Jalousi
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus.
Jeg har et problem med at jeg først og fremmest nemt bliver jaloux.
Vi har den her gruppe hvor vi ca. en gang om ugen ser film. I gruppen er der tre af mine bedste venner (det skal lige siges at jeg er forelsket i en af dem, som de andre drenge også siger er forelsket i mig) og så min bedste veninde. Denne her gruppe har stået på siden december, hvor det bare har været os fem. Men her på det sidste er drengene begyndt at invitere to andre piger med(som jeg er ret gode veninder med) uden at spørge os (altså min veninde og jeg). De gange de piger har været med har drengene nærmest glemt alt om os og vi føler os lidt som om vi bare bliver sat til side. En af de piger som blev inviteret, er også forelsket i ham jeg er forelsket i. og hver gang de snakker, snakker de bare så godt sammen. Hvor imod når han snakker med mig, er det som han ikke helt tør sige hvad han mener. Ved ikke helt hvad jeg skal gøre, som du kan høre er der både jalousi osv indblandet. Håber virkelig du kan hjælpe mig.

Svar:
Kære dig
Jeg kan godt høre og forstå du er lidt fortvivlet. Jeg vil forsøge at komme med et bud på hvad det kan være der er på spil i din situation. Jeg vil først tage fat i det med at være jaloux og så har jeg har to bud på hvorfor ham du er vild med opføre sig som han gør over for dig og overfor hende den anden. Til slut vil jeg komme ind på det med gruppefølelsen, om at I, dig og din veninde, føler jer tilsidesat når de andre piger er der.
Først og fremmest er der jo ikke noget i vejen for at være jaloux, det er helt naturligt. Det du skal være opmærksom på er hvordan du håndtere din jalouxi. Det gør ondt og det er bestemt ikke rart hvis den man er forelsket i er forelsket i en anden og det kan være endnu sværere når den anden også er en man kender. Du må huske dig selv på, når du nu føler dig jaloux, at man ikke kan gøre noget ved hvem man bliver forelsket i. Tænk på hvis en der var forelsket i dig, men du ikke var i ham, men i en anden. Så ville ham der var forelsket i dig heller ikke kunne stille noget op med det. Brug dine veninder til at komme ud med det på og vær ked af det overfor dem og fortæl hvordan du har det, det hjælper tit at tale om sådan noget så man ikke brænder inde med det. Fortæl dem at du er jaloux og at det gør ondt når du ser hvordan han taler med hende den anden. Det kan være de kan give dig så meget medvind og styrke dig, så din jalouxi bliver mindre fordi du har dine gode veninder at støtte dig til. Husk også på, at de andre drenge i gruppen har gjort dig opmærksom på, at ham du er forelsket i også er forelsket i dig. Det er jo rigtig positivt, hvis du føler du kan stole på dem.
Nu til de to årsager jeg nævnte tidligere. Du siger, at han taler rigtig godt med hende den anden og at han er mere genert og usikker omkring dig. Det kan betyde, at han er forelsket i dig. Når man er forelsket og specielt når man er teenager, kan man være bange for at sige noget forkert og give udtryk for det man mener og være bange for hvordan det bliver modtaget. Han kan være bange for, at hvis I er uenige om noget, at du så ikke kan lide ham mere. Når han så taler så godt med hende den anden og ikke udviser disse usikkerhedstegn kan det betyde, at han ikke er lige så bekymret for hvad hun synes om det han siger og giver udtryk for. Den anden mulighed kan være, at han er meget sikker på sig selv, og at han faktisk godt kan lide hende den anden og finder at han har noget til fælles med hende og derfor snakker godt med hende. Uanset hvilken grund der er til hans opførsel, så synes jeg det vigtigste er, at du bruger dine veninder til at snakke med om, at du er jaloux, så meget som du har brug for. Hvis de andre drenge i gruppen er nogle du kan stole på, så kan du også forhøre dig hos en af dem om de ved noget om hans følelser for hende den anden.
Til sidst vil jeg sige, at det med at I oplever at de nye piger i gruppen får meget opmærksomhed er meget naturligt selvom det kan være meget irriterende. Alt nyt i en gruppe er spændende, havde det været nye drenge havde det været drengene der måske havde følt sig lidt tilsidesat. Det jeg synes I to piger der har været i gruppen længst skal gøre, er at være så åbne og glade for de nye pigers tilstedeværelse som I kan, det mindsker følelsen af at være dem og os og inden længe kan I være en hel gruppe igen.
At være forelsket er en jungle af følelser, det er det skønneste og det sværeste på samme tid. Jeg håber du kan bruge mit svar til noget og så må du have alt held og lykke med det hele.
Vh Line