Irriterende mor..
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Det her er helt sikkert hørt før, man er blevet teenager og vil prøve noget mere, længere frem i livet, føler sig voksen osv. Jeg er jo blevet tretten år, og faktisk syntes jeg.. At jeg har ændret mig rimelig meget, pga af et par tal? Nå.. Men jeg har meget svært ved at spørge mine forældre om ting.. Fx. Hvis jeg spørger om jeg må gå med MakeUp, siger hun bare; Hmpf. Det er du alt for lille til! Det kan godt være hun ikk gjorde det i sin alder, men tiderne har ændret sig? Kan måske godt forstå det.. Men hun siger det altid på en så sur og irriteret måde så man bare bliver sur på hende.? Og næsten alle mine veninder går med BH.. Det vil jeg jo ogs? ikk kun pga. at de gør det osv. men jeg føler at jeg er gammel nok til det og sådan, og at jeg har behov for det. Men jeg tør ikke rigtig at spørge min mor, fordi hun bare kommer med de der tåbelige; Hmp... Tsk.. Osv små mumlende lyde, og kigger så dumt på mig? Så sker det igen, jeg bliver sur og en smule ked af det, fordi hun aldrig snakker med mig om sådanne ting. Jeg er lidt ked af, at hun aldrig tager intiativet engang imellem og spørger om jeg vil snakke og sådan..:( Altså.. Har i forslag til hvad jeg kan gøre?

Svar:
Hej med dig.
Tillykke med at du er blevet 13 år. Det er på mange måder en "stor" fødselsdag, da du netop er blevet teenager. Og ja - der sker mange ting nu. Og du kan mærke nogle nye behov og interesser, sådan er det og det er fedt at du ønsker at din mor er med ind over. Jeg har et godt råd til dig, til hvordan du kan få snakket med din mor om de her ting.
Først vil jeg sige, at jeg godt kan forstå du ikke synes det er rart at din mor siger hmpf når du prøver at tale med hende. Det er ikke rart og det føles føles irriterende, når man ikke føler man bliver hørt. Du kan nok godt have ret i at tingene var anderledes, da hun var i din alder og det er fint at du har forståelse for det. For mig virker det som om at du har rigtig meget brug for at din mor også prøver at forstå, tager initiativ til at snakke med dig og lytter til dig.
Når man træder ind i teenageårene, så sker der jo mange ting også selvom det blot er et par tal i alderen der ændrer sig. Du begynder nemlig også at ændre dig både fysisk og psykisk. Det kan føles enormt dejligt, mærkeligt, spændende og skræmmende på en gang. Derfor kan man have brug for gode råd og støtte fra sine forældre. Og du har forsøgt at tale med din mor, men du synes ikke det er gået som du gerne ville - men jeg vil gerne have at du prøver igen.
Jeg synes du skal fortælle din mor at du gerne vil snakke med hende en dag. Du kan invitere hende ind på dit værelse, hvor i kan sætte jer ned og snakke. Hvis du prøver at tage initiativ til at i to skal have en god snak alene i "dit" rum, så kan det være at din mor forstår at det er vigtigt for dig.
Når du har din mor alene, så skal du fortælle hende hvad du har fortalt mig, for du har faktisk skrevet det på en rigtig fin måde. Jeg kan tydeligt mærke at du savner at din mor viser interesse for at du netop er en teenager, der kan mærke at tingene ændrer sig. Du kan gøre det sådan her:
1. Start med at fortæl hende at det er vigtigt for dig at du kan tale med hende om teenage-ting, fordi du har brug for at vide at du kan komme til hende, hvis du har spørgsmål eller brug for gode råd.
2. Jeg synes også du skal spørge hende hvordan det var da hun var i din alder også prøve at forklare hvordan du føler det er for dig at være 13 år nu.
3. Sammen kan i så prøve at finde ud af hvordan i snakke om de ting du synes der er vigtige. Det er ikke sikkert i er enige, men det er meget vigtigt at i begge lytter til hinanden
Hvis du ikke synes det virker, så prøv at vis hende, hvad du har skrevet her og mit svar til dig. Du kan også snakke med en voksen i chatten, hvis du har brug for flere råd eller bare har brug for at lettet dit hjerte lidt. Chatten har åben mandag til torsdag fra kl. 14-19.
Jeg synes det er stærkt af dig at tage aktion og nu skal du prøve om du kan hjælpe din mor på vej og gøre hende klar til at du er teenage-pige.
Mange tanker
Bibi