Irriterende lillebror
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus, jeg har den her lillebror, som jeg har været virkelig irriteret på i noget tid nu, hvilket er derfor jeg skriver herind.
Han stopper bare aldrig med at tale eller råbe højt. Og når han kommer hjem fra skole, braser han bare med det samme ind på mit værelse, uden overhovedet at banke på eller noget. Og så følger han efter mig, nærmest overalt. Det er så irriterende. Han forstår åbenbart bare ikke, at jeg har andre ting at lave end at lege med ham.
Når jeg taler med mine forældre om det, kommer de altid med den der: "Vær nu en god søster"
Når han ikke får sin vilje, begynder han at blive sur eller græde eller noget andet åndssvagt. Jeg er så træt af ham. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du bliver irriteret over din bror, når du hele tiden oplever at han ikke rigtig kan give dig fred og ro ind imellem.
Alle har brug for at kunne lukke døren og være sig selv ind imellem, og det ville også være rimeligt hvis du kunne det.
Når du fortæller om din bror lyder det som om han er rigtig glad for dig og rigtig gerne vil være sammen med dig og lege med dig. Det er jo som udgangspunkt rigtig positivt og dejligt. Men ikke hvis det er hele tiden og du aldrig rigtig føler du har noget privatliv.
Jeg tænker at det selvfølgelig er noget dine forældre skal hjælpe dig med. Det lyder som om du allerede har forsøgt at tale med dine forældre, men at de ikke helt forstår hvor vigtigt det her er for dig.
Måske kunne du overveje at snakke med dem igen, og fortælle dem hvad det er det handler om. At du har brug for også at have et privatliv, hvor din bror ikke blander sig og vil lege hele tiden. Måske kunne du overveje at have nogle bestemte tidspunkter, hvor du har særlig tid til at være sammen med din bror, og hygge og lege med ham. Til gengæld skal det så selvfølgelig også være sådan at du har noget tid for dig selv hvor din bror ikke må forstyrre dig. Hvis dine forældre kan se at det ikke nødvendigvis handler om at du slet ikke vil være sammen med din bror, men i stedet bare har brug for også at være lidt alene, kan de måske bedre forstå?
En anden mulighed kunne måske være at du lavede lidt flere ting væk hjemmefra, så din bror ikke har muligheden for at "blande" sig hele tiden. Måske er der en klub i nærheden du kunne hænge ud i, være mere sammen med veninder, eller gå til noget sport? Jeg tænker dog at det selvfølgelig vil være bedst hvis du kunne få en snak med dine forældre og en ordning der gjorde at du faktisk fik lidt mere privatliv derhjemme.
Selv om du allerede har prøvet tænker jeg du bliver nødt til at give det endnu et forsøg med dine forældre. At prøve at få dem til at forstå at man sagtens kan være en god søster, og samtidig have brug for også at have et privatliv uden lillebror.
Mange hilsner
Niels-Christian