Irreternde kæreste tanker

brevkassespørgsmål

Irreternde kæreste tanker

brevkassespørgsmål af
Mig
16 år

Kære cyberhus!
Siden jeg var helt lille har jeg tænkt på at jeg gerne vil have en kæreste. Den tanke har fulgt mig til nu. Jeg tænker faktisk på det hver dag. Hver gang jeg ser en dreng i bussen, eller møder en ny dreng, så er det første jeg tænker på, om han har "kærestepotentiale". Det er forfærdeligt! Men det brænende ønske om at få en kæreste vil bare ikke gå væk. Jeg kunne godt tænke mig at nyde mit teenage- og single liv uden konstant at skulle tænke på at få en kæreste! Det er bare virkelig svært, men tanken om det vil bare ikke gå væk. Alle siger til mig at det sker når jeg mindst venter det. Men som det ser ud nu, så venter jeg jo bare på det, eller ham. Hvordan kommer jeg af med de her tanker? Kan i/du give mig nogle værktøjer til at få de her tanker ud af hovedet?

Tak på forhånd. Hilsen mig.

Svar:

Hej med dig,

Jeg kan godt forstå, at du går med en drøm om, at få dig en kæreste. Det er helt naturligt, at have sådan et ønske, men jeg kan også godt forstå, at du synes det er træls, når du fokuserer så meget på det. Desværre kan man ikke altid så let styre sine tanker, men jeg skal prøve at komme med nogle råd, du forhåbentlig kan bruge til noget.

Først og fremmest vil jeg lige igen nævne, at det er helt normalt, at du så brændende ønsker dig en kæreste. Vi modtager mange breve her i brevkassen, hvor unge mennesker skriver, at de godt kunne tænke sig en kæreste, så du er langt fra den eneste. Jeg tror dette hænger sammen med, at det at have en kæreste, ofte bliver gjort til noget meget positivt, og man kan føle en dejlig tilfredshed, hvis man har én, og føle sig meget heldig. Der er én, der kan lide én, og man får kærlighed, tryghed og støtte, så man altid har én bag sig til at bakke én op og hjælpe én uanset hvad. Man har en at ligge tæt på om aftenen, man har altid én at ses med og man kan kysse, holde i hånd og alle mulige hyggelige ting. Alle disse nye oplevelser og nye følelser er spændende, og når man ikke har prøvet det før, er det endnu mere spændende, for hvordan føles alt dette?  Når man har en kæreste, bliver man ofte set på som én, der ikke er alene, og det er der på en måde lidt status i, i vores land. Nogle af tankerne er selvfølgelig ren ønsketænkning og forestilling, for forhold kan og skal ikke være rosenrøde hele tiden. Når man er i et forhold, må man ofte gå lidt på kompromis med sig selv, for at tilgodese ens kæreste. Det kan være, at man må droppe en fest med vennerne, går ked af det i seng fordi man har været uvenner, eller må bruge en fredag afen sammen selvom man virkelig trænger til at være alene og se den serie man selv gerne vil se. Jeg tænker, at det er nogle af de ting, du skal prøve at fokusere på og nyde, så længe du ikke har en kæreste. Det er dejligt, at have frihed til altid at kunne ses med ens venner - og man slipper for en jaloux kæreste, hvis man har drengevenner. Derudover er det dejligt altid selv at kunne bestemme hvad man vil, og hvornår man vil. Hvilke ting nyder du i din hverdag, som du kan på baggrund af at du er single, og ikke har forpligtelser overfor en kæreste? Prøv at husk på det. Hvis du forsøger at skyde tankerne væk, så godt som du kan, og ikke nævner for andre, at du gerne vil have en kæreste, kan det være, at det ikke kommer til at fylde så meget for dig. At have en masse interesser og ting at give sig til, kan fjerne fokus, og kan samtidig gøre at du har det sjovt og nyder dine teenageår ekstra.

Alt det med kærester skal nok komme - om du så leder eller ej. Det er rigtigt, at det ofte man virke som om, at når man leder, så sker det ikke, men kærligheden kan alligevel godt snyde. Måske man ikke lige havde regnet med, at skulle forelske sig i en bestemt person eller på et bestemt tidspunkt. Måske man faktisk havde en anden i tankerne? Kærlighed handler om kemi og tiltrækning, og det kan man ikke skynde på, det kommer bare på et tidspunkt. Man kender jo ikke ret mange voksne mennesker, som aldrig har været i et parforhold :-) Det skal nok komme. Du kan ikke ændre på dine tanker og dine ønsker, men du kan forsøge at fokusere på de positive ting i livet, det du sætter pris på som du har nu, og du kan sørge for at kunne underholde dig selv og nyde dit eget og dine venners selskab.

Mange hilsner

Christina.

Christinas billede
Christina fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål