Ireterene Veninde
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse jeg er en 14 årig pige som er flyttet fra ca. 3 måneder siden min ex bedste veninde bliver hved med at
kontarte mig på sms, de socale medier osv. har prøvet at blokere hende på min mobil og på de socale medier men
så begyndte hun at skrive til min mor og har sagdt til hende jeg ikke vil have kontakt mere men hun bliver hved hvad
skal jeg gøre
hilsen mig

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation for dig at være i. Det er ikke altid behageligt at skulle sige fra overfor en veninde, uanset om man stadig er veninder med hende eller ej. Det kan i hvert fald være svært at få sagt, at man ikke vil snakke med hende mere. Det lyder dog til, at du er god til at lytte til dig selv og hvad du vil og handle derefter. Det er rigtig flot!
Du skriver, at du både har blokeret hende på de sociale medier og at du også har sagt til hende, at du ikke vil have kontakt mere, men det lyder til, at hun ikke helt har forstået det? Jeg kan godt forstå du derfor synes det er svært at finde ud af hvad du så skal gøre.
Jeg vil dele nogle tanker omkring hvad du kan gøre her:
Har du snakket med din mor om det? Det kan være rigtig rart at få talt med en anden om det. Måske kan din mor hjælpe dig med nogle gode råd eller hun kan prøve at snakke med din venindes mor? Jeg synes det lyder til, at du har gjort alt hvad du kan, så måske er det en god ting at få din mors hjælp?
Nu har du jo allerede været meget tydelig overfor din ex-veninde synes jeg det lyder til, men ellers kan du overveje om der er en grund til at hun ikke har forstået at du mener det. Måske mangler hun en forklaring på hvorfor du ikke vil snakke med hende, så hun kan forstå dine handlinger? Du kunne evt. skrive det i et brev til hende?
Du kan også prøve at snakke med nogle af dine andre veninder om det. Måske har de været ude for noget lignende og kan fortælle dig om hvad de gjorde, tænkte og følte. Det kan være rart at dele de ting med andre så man ikke går rundt med det hele selv.
Jeg håber du finder en god måde at afslutte det på og at du kan bruge mit svar!
Med venlig hilsen Astrid