Ingen selvtillid!

brevkassespørgsmål

Ingen selvtillid!

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej! Jeg er en dreng på 15 år, som har et problem, der efterhånden går mig rigtig meget på. Jeg har bare INGEN selvtillid endnu - angående piger. Jeg kan dårligt nok få sagt noget til nogle piger frivilligt, og jeg ender tit med at rødme ... stort set af INGENTING. Det irriterer mig rigtigt meget, for jeg vil godt have en kæreste og vil godt snakke med piger, men er også bare så genert, og synes virkelig det er surt, for om et halvt års tid nærmer jeg mig de 16 år. Jeg ved ikke, hvad jeg lige skal gøre, for ... ja, min selvtillid er bare noget bras og har altid været. Men kun over for piger. :/ Noget der kunne hjælpe på det dumme problem? ...

Svar:

Hej med dig

Jeg kan godt forstå, det kan være svært at snakke med piger, men du skal vide, at det er helt normalt at være genert over for pigerne, selv fyre i tyverne synes indimellem det er svært. Det handler om at overvinde genertheden, og det gør du nemmest ved at øve dig i at snakke med piger.

Jo mere du øver dig, jo hurtigere lærer du at snakke med piger uden at rødme og uden det bliver pinligt. Du skriver, at du gerne vil have en kæreste, så det er bare at springe ud i det, så du kan få dig en.

Jeg har en række ideer til, hvad du kan gøre for at blive bedre til at snakke med pigerne:

- Chat med piger på nettet, på MSN eller skriv beskeder med piger. På den måde kan du få lidt mere tillid til, at du sagtens kan snakke med piger, uden der sker noget særligt ved det.

- Snak med en af dine venner om det, og spørg om han ikke vil hjælpe dig. Måske er han også genert og så kan i hjælpe hinanden. I kan måske mødes med nogle piger og gå i biografen, bowle, spille pool eller hvad I nu har lyst til, uden at det behøver at være noget med kærester.

- Det kan også være en ide at snakke med nogle piger, som du ikke synes er lækre. Det kan være du har nogle pigevenner eller nogle i familien, du kan snakke med. Du kan eventuelt fortælle dem om dit problem, så de måske kan give dig nogle gode råd eller du kan bruge dem til at øve dig i at blive bedre til at snakke med piger.

Det er helt okay at være genert, når du møder en pige og de første par gange kan det godt være du ikke siger så meget, men efterhånden vil du begynde at slappe mere af, så du kan få sagt lidt. Du har stadig masser af tid til at få selvtillid over for pigerne, så tag det bare helt roligt. Og så kan du jo have i baghovedet, at når du snakker med en pigeveninde, er det ikke meget anderledes end at snakke med en drengeven. Held og lykke.

Venlig hilsen Jane