ikke Menstruation
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Jeg er en 14 årig pige der er rigtig ked af det/ eller fortvivlet:/ Jeg er den éneste af pigerne i min og parrellelklassen der ikke har fået menstruation. Mine bryster er vokset rigtig meget på det seneste og det er da vel et godt tegn? Drengene er tit efter mine bryster og selvom jeg ikke har de aller mindste så driller de mig med at jeg ikke har nogle. Jeg bruger bare sådan en top men den er meget ubehagelig efterhånden synes jeg.. Men jeg vil ikke starte med at bruge bh for jeg ved at pigerne bare vil være sådan: Du har ingen bryster eller menstruation så hvorfor bruger du bh? Jeg tror de opfatter mig som den der lille umodne pige selvom jeg er den tredje ældste.. Jeg håber virkelig snart at jeg får min menstruation men min mor sagde da jeg fyldte tretten at jeg snart fik det og det er så over et år siden.. og jeg har haft udflåd i hvertfald 3 år nu. min mor fik menstruation da hun var 11... Er jeg normal? Kommer det snart? Håber virkelig at i vil svare.........

Svar:
Hej du!
Tak for dit brev!
Jeg kan godt forstå, du føler dig fortvivlet. Det er bestemt aldrig sjovt at være den eneste, der skiller sig lidt ud, i dit tilfælde den eneste, der endnu ikke har fået menstruation.
Jeg har delt mit svar til dig op i to afsnit; et om menstruation og et om at bruge BH.
Menstruation:
Jeg kan også godt forstå, at du gerne vil have svar på om din menstruation snart kommer. Jeg ville ønske, jeg kunne give dig svaret. Men det er meget forskelligt fra pige til pige (og fra mor til datter), hvornår man får sin menstruation. De fleste piger får den, når de er mellem 10 og 16 år, og det følger kroppens naturlige udvikling. Men når du nu fortæller, at dine bryster er vokset rigtig meget, og at du har haft udflåd i nogle år, så kunne det godt være tegn på, at der sikkert ikke går så lang tid endnu. I hvert fald kan jeg berolige dig med, at du er helt normal!
Du skriver, at du tror, de andre opfatter dig som en lille, umoden pige, fordi du ikke har fået din menstruation. Det tror jeg ikke, du behøver at være så nervøs for. I din alder er man meget optaget af sin egen krop, fordi der sker en helt masse med den. Derfor tænker jeg, at din opmærksomhed på, at du ikke har fået menstruation endnu, garanteret fylder langt mere for dig, end det gør for dine klassekammerater.
BH:
Du skriver også, at dine bryster er vokset rigtig meget, men at du ikke vil begynde at bruge BH, da du er bange for, hvad andre vil sige. Jeg kan godt forstå dine bekymringer. Men når det er begyndt at blive ubehageligt kun at bruge en top, så er det måske fordi, dine bryster har nået en størrelse, hvor de passer mere til en BH end en top.
Hvis du er tryg ved det, tror jeg, det kunne være godt for dig at snakke lidt med din mor om det. Det kan også være, hun kan hjælpe dig med at finde en BH. En mulighed for dig kan være at finde en meget enkelt BH, der ligner en top. Hvis du ikke har lyst til at snakke med din mor, kan det være, du har en god veninde,  søster eller kusine, som du kan spørge til råds i stedet for.
Du skriver, at drengene driller dig med, at dine bryster er små. På Jeres alder er man som sagt meget optaget af alt det, der sker med kroppen. Især drengene synes det er spændende, når pigerne begynder at få bryster. Jeg kan godt forstå, det er ubehageligt for dig, men mon ikke de med tiden vil gå mindre op i det, når de vænner sig til at se, at alle pigerne i klassen har ”former”. Hvis ikke det bliver bedre, vil det måske være en idé for pigerne i klassen at snakke med én af Jeres lærere om det.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Husk på at ingen af os ser ens ud, og at kroppen kan nå at udvikle sig meget endnu, når man er på din alder.
Mange hilsner,
Katrine