Ikke inviteret med til fest....
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Der er sket det, at en fra min klasse holder fødselsdag. Ja, og jeg er ikke inviteret ligesom halvdelen af de andre piger... Det irreterer mig bare, fordi at han har valgt at invitere alle drengene og halvdelen af pigerne (den halvdel med mest populære piger, selvfølgelig). Der er så også det ekstra tvist, ved det at dem der er inviteret godt ved ikke alle er inviteret, så folk går og visker om det. Man følger sig helt udenfor og når man spøger hvad de snakker om, klappe de alle sammen i, som om at ingen vil sige det. Problemet er dog bare, at vi jo ikke er dumme. Vi har jo regnet ud at han holder en fest... Føler bare ikke det er noget som man kan tilade sig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg er sur på ham, men også lidt de andre i klassen, men ved ikke helt om man kan tilade sig det?

Svar:
Kære pige.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært, at du ikke er blandt de piger, som er inviteret med til fødselsdagsfest. Jeg kan også sagtens sætte mig ind i, hvorfor du bliver sur og skuffet over, at fyren fra din klasse kun inviterer halvdelen af jer piger med.
Det som sker - og som du også oplever, når han vælger at invitere nogle og ikke andre er, at klassen bliver meget opdelt. Måske har I piger allerede været opdelt inden denne her situation - og måske har I ikke, men uanset hvad, så vil hans valg have konsekvenser for, hvordan I har det med hinanden i klassen. Derfor synes jeg, at du har helt ret i, at han ikke rigtigt kan være bekendt at gøre som han gør. Det er ikke til at vide, hvorfor han har valgt at holde fødselsdagsfest sådan, men han kommer til at skabe en konflikt i jeres klasse, som er lidt uheldig.
Hvis du har mod på det, synes jeg du skal fortælle ham, hvordan du har det. Du kan fortælle, at du undrer dig over hans beslutning og at det skaber en negativ stemning i jeres klasse, som du ikke kan lide eller som du ikke synes er nødvendig. Hvis ikke du synes det er dig at "konfrontere" ham på den måde, så kan du måske snakke med de andre piger, som heller ikke er inviteret? Hvad tænker de? Vil de også gerne med, selvom de ikke i første omgang er inviteret? Eller er de måske mere til, at I finder på noget hyggeligt sammen den aften festen bliver holdt? Vil de gerne være med til at fortælle "de andre", hvordan det er ikke at være inviteret? Eller vil de måske være med til at finde en mere generel løsning på, hvordan I som klasse skal undgå lignende konflikter?
Det kan også være, at det er en løsning for dig at snakke med jeres lærer eller dine forældre om din oplevelse? Så vil de kunne tage fat i problemstillingen og måske finde en løsning eller nogle retningslinjer for, hvordan man kan invitere, når man inviterer til fest? Måske kan det fremover blive sådan, at man enten inviterer alle pigerne, alle drengene eller jer allesammen.
Det lyder til, at det kunne være godt med et "klassemøde" hvor I elever, jeres forældre og lærere kan få talt om generel trivsel og mistrivsel - og hvis du har mod på det, så synes jeg du skal tage initiativ på den ene eller den anden måde.
Jeg håber du kan bruge mit svar - jeg synes du lyder som en pige, der godt vil kunne tage initiativ til at få jeres klasseproblemer løst.
De bedste hilsner, Signe.