Ikke endnu
brevkassespørgsmål af
F
17 år
Hej
kort fortalt har jeg aldrig haft sex før, så er derfor stadig jomfru. næsten alle mine venner mistede deres mødomme for længe siden, og jeg er snart den eneste der ikke har. Jeg er misundelig og jaloux på dem fordi de har gjort det, og jeg føler at jo længere der går, des mere spørger de hvornår jeg ikke snart gør det,  og jeg bliver mere og mere angst, nervøs og bange for piger fordi jeg ikke har gjort det endnu
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du bliver frustreret, hvis du hele tiden bliver spurgt af dine venner.
I virkeligheden tænker jeg ikke der er noget som helst mærkeligt eller unormalt ved at du ikke har haft sex som 17-årig.
Mange tror at de fleste har sex første gang før de bliver 15, eller i hvert fald som 15 årige. Sådan er virkeligheden langt fra. De er faktisk kun 20 procent af alle unge der har haft sex som 15 årige.
Og hvis man kigger på de 19-årige så har hver 5. unge, ikke haft sex. Så at du er jomfru som 17-årig er altså fuldstændig normalt.
Sex kan være en fantastisk oplevelse, og det er det heldigvis ofte. Men for de fleste kræver det at man har sex med "den rigtige". Ikke nødvendigvis sit livs absolutte kærlighed, men i hvert fald et menneske som man har det godt med, er tryg ved og tænder på, rent seksuelt. Måske har du bare ikke mødt den rigtige for dig endnu?
Du spørger hvad du skal gøre. Først og fremmest tænker jeg det er vigtigt at du bliver opmærksom på at du er helt normal. Der er ingen grund til at presse dig selv. Særligt fordi det lyder som om det her pres betyder at du føler dig mere og mere akavet omkring piger. Særligt hvis du egentlig ikke selv føler dig klar, men blot føler dig presset til at skulle have sex af din omgangskreds.
Når dine venner spørger, kan du måske bare sige at du ikke har fundet den rigtige for dig. Hvis du overhovedet føler du har behov for at sige noget...det behøver du jo ikke.
Det skal nok komme, og du skal nok nå det. Jeg er 100 procent sikker på at det er bedre at vente til du føler dig klar, og/eller til du finder den rigtige. Så er der bare større chance for en god oplevelse.
Mange hilsner
Niels-Christian