Idræt
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hejsa!
Jeg har det utroligt svært med at gå ibad efter ærdt, fordi jeg er mere udviklet end alle de andre fra min klasse.
Det var engang en dreng fra min klasse der var ligeså udviklet som mig, men han blev mobbet for groft fordi han havde hår ''sjove'' steder, som de andre drenge ikke havde. Han kom ikke i skole de næste par dage, og endte med at skifte skole. De andre i min klass er ikke starter i pubertertetn i nu, så det er rigtig svært for mig at være helt alene. Jeg undgår helst idræt, enten har jeg slået mig, har ondt i benen, sover over mig osv...
Jeg har aldrig gået i bad sammen med andre, det bryder jeg mig ikke om, om jeg er i puberteten eller ej, har jeg det lidt stramt med at vise mig frem forandre.
Jeg ville ikke kunne se dem fra min klasse i øjene igen bagefter hvis jeg skulle vise min udviklede krop til dem.
Jeg tør ikke at snakke om det, hverken med min mor eller far, eller lærer skolen. Det er pinligt, og jeg opvokset et sted hvor sex og kroppen er tys tys.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, skal jeg gøre som jeg gør nu, eller skal jeg bare bide det i mig, og bade med de andre?
De bedste hilsner
Mig

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det kan være svært for dig at snakke med andre om, og derfor er det rigtig godt, du skriver herind til os.
Det er meget normalt, at man tænker over, hvordan man ser ud, og at man sammenligner sig med andre, når man er i puberteten. Kroppen udvikler sig meget forskelligt og på forskellige tidspunkter, og i din alder kan der derfor være stor forskel på, hvor udviklet ens krop er. Nogle får hår på kroppen før andre, og andre begynder at få bumser og den slags. I det hele taget sker der rigtig meget med ens krop i den periode, du er i nu, og man skal også selv vænne sig til, at man begynder at se anderledes ud, end man er vant til.
Jeg kan godt forstå, du især tænker meget over det, når du har oplevet, at en anden dreng i din klasse blev mobbet pga. det. Så er det ikke underligt, at du bliver bange for, om det samme kunne ske for dig. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der kunne være en anden grund til, at ham fra din klasse blev mobbet. Tit bliver der jo desværre valgt et ”let” offer, som måske i virkeligheden ikke har noget som helst med hår på kroppen at gøre. Derfor er det slet ikke sikkert, at det samme ville ske for dig, selv om du gik i bad sammen med de andre fra din klasse.
Du skriver, at du ikke tør snakke med nogen om det. Jeg tænker på, om du alligevel kunne prøve at snakke med en lærer om, at det kan være lidt svært at gå i bad efter idræt. Det behøver ikke være din idrætslærer, hvis du har en anden lærer, du føler dig mere tryg ved. Jeg er sikker på, din lærer har oplevet det før og kan hjælpe med at finde en god løsning for dig. Det kan være, I kan lave en aftale om, at du måske i en periode kan gå i bad lidt før eller lidt efter de andre, så det fx kun er kort tid, du er i badet sammen med dem. Så kan du vænne dig lige så stille til at bade sammen med andre, for jeg kan godt forstå, det kan være svært at komme i gang med, når du aldrig rigtig har badet med andre.
Jeg synes i hvert fald, det er synd, at du skal gå og bekymre dig så meget om det, og finde på undskyldninger for ikke at have idræt.  Jeg er sikker på, der også er andre fra din klasse, som ikke har det så godt med at vise deres krop for andre, eller i hvert fald tænker over, hvordan de ser ud. I løbet af de næste par år vil de fleste være lige så udviklet som dig, og så vil det pludselig være sejt at være udviklet.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og jeg håber, det bliver nemmere for dig at gå i bad sammen med andre, uden du skal have det dårligt med dig selv.
Mange hilsner
0
false
18 pt
0
false
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Line